Featured Post

Jom Gaya Hidup Sihat ~ Makan dan Exercise

Another chapter of my exercise diary .. hidup Misz-ella camni la .. kalau tak kerja, exercise. Kalau tak kat Event kat Gym. Tu je la tempat...

La ... brgaduh ke??

Ni aku nk syer sikit dgn korang la geng ... Dlm satu prhubungan tu kn, susah sgt kita nk mgelakkan sebarang konflik.  Btl tak?  Slalu kn kita jumpa situasi spt ini :-
Tgh elok brbaik2 ttiba je .... aik ??  La ... brgaduh ke ??  Alahai ... sygnya ...

Jgn la gaduh2 kwn ... dari kita brpecah belah ... lbh baik kita brsatu ....

Tp tu la ... hati org lain2.  Kalo jnis yg slamba mcm aku ni ari ni sentap esok2 ok balik, x smpan dlm ati pnya ... tu psl la aku awet muda (smpat lgi nk perasan tuh !!poyo arr ko ela ..... hehehe .. )
aku gurau je tu ... x nk serius sgt !!

Knapa prlu brgaduh ??  Kalo ada apa2 yg x puas ati, y nt we sit, relax n discuss ...
x da prkara yg x blh diselesaikn thru discussion, btl tak ??
Tak perlu la kita nk mninggikn suara or mnjerit2 marah  ... emo sgt la kalo camtu ...
Kalo dh mnjerit2 camtu how to discuss ... btl tak??
Lbih baik kita cool down dulu ... pastu kita discuss elok2
And then masa discuss tu ketepikn la emosi sebaik mgkin
Be rasional not emosional
X elok tau kita jerit2 marah camtu ... nnti hrmon stress kuar ... cepat tua tau  ....

And thru discussion tu ... terima lah pndangan dn tguran dgn hti trbuka.  We re just a normal human being ... we might also wrong.  bkn semua benda kita btl ... kdg2 we need smebody to tell us that we are wrong

Sebagai manusia, kalau kita ditegur ... kita terima la setiap teguran itu dgn hati yg terbuka.  pastu kita fkirkn balik samada betul atau tidak ??

Kalau btl, we shld thank the people atas teguran dia
Kalau x btl ... biarkn aje ... toksah pening2
Kalau nt sure samada betul atau tidk ... ask fr 3rd party opinion

Kan senang camtu ... x yah gaduh2 ...
Kalau kita silap plak, jgn malu mntak maaf ... ni tak .. ada org ego trlalu tggi smpai x blh mntak maaf kt org lain.  Heran aku !!

Lg 1 kn, jgn la kita dtg dgn missi utk menang ... alamat trtutup la pintu hati utk melihat kebenaran
Dh terang2 salah pn kita ckp kita btl jgak.  Alahai .. jgn la aku msuk dlm kategori ni. 
Kalau kita nk confront seseorg plak, tnya dia elok2 .. bgi peluang utk dia mjwb dn dgr pnjelasan dia dgn teliti.  Baru la namanya soal jwb ... Kalo ko tnya ko jwb tu nmanya syok sndiri babe !!  Hehehe ... Jgn la aku fall into this category jgak !!

Haih !!  Sume yg d atas tu kita jdikn panduan ye ...
Mdah2an aman damai dunia ni ... x da org gaduh2 lgi dah ...
Aku bknnya apa ... aku x suka arr gaduh2 .... aku kalo dgr org gaduh2 ni aku sedih ...
sbb aku ni pncinta kedamaian ...

Hehehe ...


0 comments: