Monday, October 25, 2010

Emosi dan tekanan darah

Doktor cakap ... Emosi memberi impak kepada tekanan darah kita. Bkn aku cakap tau .. Doktor .. aku bukan Doktor. Hehe ...

Let's see. Dlm sehari, kita ada berapa emosi? Bangun pagi fresh, fikiran segar .. hati gembira. Masuk tengahari fikiran dh mcm-mcm .. paperwork la, telephone calls la, kena tegur dgn boss la, appointment sana sini la ..  terganggu dh emosi pagi tadi. Mula la penat. Nak sampai ke malam? Yg isteri-isteri pulak? Balik nak buat keja rmh la .. layan kerenah anak .. malam overtime lagi .. 

So, berapa emosi kita ada dlm sehari?? Agaknya kalo diukur tekanan darah kita 24 jam, mesti graf tu ting .. tong .. kan. Jap-jap naik .. jap-jap turun. Hehe ..


p/s : Fren ... sekadar berkongsi cerita. Hehe ..

9 comments:

Sidratul Muntaha said...

aku paling suke malam..
boleh layan tenet sampai lebam...
sesambil tu tgk anak2 n laki aku lawan berdengkur!
hauauauhuaha..
sengal tak?!

kakchik@ella said...

aku pun suka. diaorg tidur .. blh kita brgembira. ha3 ..

diana said...

mujur saye tak kerja ..
tapi dok rumah pun emosi macam2 jugak..
bawak pi shoping baru emosi stabil kot..'hehehh

azzey said...

kakchik@ella: betul tu!

p/s: agaknya kan kak....'darah' tu pon dh pening ngan emosi manusia nih! kah3.....

eita said...

sebab tu lah bila penat mesti tidur...baru darah tak naik....
jom ambik award blogger harapan kat blog eita

eiela said...

memang saling berkait pun keduanya tuh. Bila kita marah...lagi tinggi tekanan dia, dengupan jantung pun sama..laju je..

alinac lover said...

kalo yong pon..naik tgiiiiiiiiiii pastu turun trus gred 0..haha

noreed said...

emosi pagi: ngantok + marah dekat org yg cuba tipu sy
petang: penat n lapar
mlm: terkejut + gembira sbb menang contest.

bila tulis br prasan, byk nyer emosi hr ni.

kakyon@kakrose said...

darah naik kalau takde peluang nak berblog..hehe