Boleh berubah

Wednesday, November 30, 2011

Saya sentiasa percaya .. manusia boleh berubah. Dengan kesungguhan, kematangan dan izin serta restu Allah SWT, InsyaAllah.


Ni nak 'flashback' sikit. Masa umur saya sekitar 20an, saya panas baran. Pantang silap sikit, melenting. Salah sikit, marah. Susah betul nak kawal emosi.


As times goes by, saya mula berubah sikit demi sikit. Saya mula dapat mengawal emosi. Saya tak lagi kecoh, tak lagi marah-marah dan tak lagi melenting ketika dilanda krisis. Saya lebih banyak berdiam diri dan bermuhasabah. Fikir banyak kali .. timbang kanan .. timbang kiri.  Saya percaya tiap yang berlaku pasti ada sebabnya. Saya lebih suka mencari "punca" dari menunding jari ke sana sini. Dan saya percaya, berdiam diri dan mengawal emosi itu lebih baik kerana dengan emosi yang lebih terkawal, saya dapat berfikir dengan tenang dan menghasilkan keputusan yang berasaskan "rasional" bukan "emosional".


Segala perubahan positif tersebut berlaku dengan sendiri, tanpa saya duga dan jangka. Mungkin dugaan demi dugaan, peristiwa demi peristiwa dalam hidup yang mendorong kepada perubahan 'positif' tersebut. Saya bersyukur dengan rahmat Allah SWT yang telah mengurniakan saya dengan kehidupan yang mencabar.


Saya percaya, tiap dugaan itu mematangkan. Tiap kesusahan itu mendewasakan. I believe that u have to go through a hard way to be a better person. Perlu lalu jalan sukar untuk menjadi insan yang lebih berkualiti. 


Kita boleh berubah ke arah yang lebih positif. Asalkan ada kemahuan dan kesungguhan, pasti ada jalan.


You Might Also Like

17 comments

Follow by Email

Like My Facebook

put your fb fan page like here