Featured Post

Jom Gaya Hidup Sihat ~ Makan dan Exercise

Another chapter of my exercise diary .. hidup Misz-ella camni la .. kalau tak kerja, exercise. Kalau tak kat Event kat Gym. Tu je la tempat...

Kisah di Lebuhraya ~ Bersangka Baik Walau Terluka

OK. Sambung cerita CRV stuck kat "Laluan Tanpa Henti" sebab Kad Touch n Go tamat tempoh tanpa disedari. I have no choice unless reverse dan masuk Lorong Tunai. Bayar RM1.40 .. teruskan perjalanan. Dari Guthrie masuk balik PLUS Highway ambik tiket di Toll Rawang Selatan exit Toll Sg. Buloh turun ke Damansara Damai dan teruskan perjalanan ke tempat kerja*macam jauh sangat tempat kerja kau ye* padahal 25km je ikut jalan persekutuan tapi kesesakan di pagi hari buat saya terpaksa ikut Lebuhraya dan melabur RM2.70 setiap hari. Tak pe .. anggap je hampir RM90 sebulan itu sumbangan kepada Kerajaan. Hihihi .. versi pujuk hati ni.

Masa nak bayar toll kat exit Sg. Buloh, saya hulur Tiket. The lady took it, punch and just keep quiet. Saya blurr sebab dah lama tak lalu lorong tunai*dah 10 tahun pakai Smart Tag* Tetiba saya terpandang skrin depan dan nampak RM1.30 terus saya tanya Owhh .. RM1.30 ye kak*sambil hulur duit secukupnya walau hati bengang*. Kakak tu tetap tak da respon, buat donno je. Alahaiiii ..


Wahai Kakak Toll Gate, pe salah kalau akak senyum? Mesti lebih manis. Kalau tak sudi senyum kat saya pun tak apa .. just sebut RM1.30 pun memadai sudah. Tapi tak pe lah .. saya teringat satu cerita yang saya tak pasti kebenarannya. Katanya ramai Toll Gate Staff yang OKU. So nak sedapkan hati saya cakap pada diri sendiri "Jangan marah dia tak sebut RM1.30 tu Ella .. entah-entah akak tu OKU ke .. " Tapi kan, kot ye dia OKU .. kalau tak? Tak ke berdosa kita dengan sangkaan yang entah apa-apa? Camna? Tapi .. saya tak da niat apa-apa ..  cuma cuba bersangka baik walaupun terluka. Hmmm .. camtu la satu kisah di Lebuhraya di pagi hari. Tima kasih baca ye.

21 comments:

Anonymous said...

sekurang2nya bagilah senyuman, sejuk sikit hati kita

faraherda.razalan said...

KC, hubby pnh bg duit tol lebih. Tp org tol tu takde respon pun nak pulangkan. Halalkan jelah...

Unknown said...

datang bulan, gamak nye..hehehe

MamaYatie said...

KC, hari ni br saya sedar kat sentuh pergi ada expiry date...kekee...

yer la,kdg2 kalo berdepan dgn org mcm tu rasa nak jer sound..bukan payah pun senyum..tak rugi apa pun..lg untung adalah kan..awet muda cam kita..kekee

Melati Qistyna's Mummy said...

Hehehe, memacam.... Mana la nak tau kan bila nak mati kad tuh, huahuahua

Ati Masrif said...

selalunya kalau oku depa akan
tulis kat situ..takpelah anggap
je oku sbb dia teringin kot..ahak!

Farah Deeb said...

kirenya akak bernasib agak malanglah haritu ye. Kite kalau lalu toll xnah lak dpt yg xnak senyum sbb si Rayyan mmg sampai je toll sure soh bukak tingkap n nak babai penjaga tiket tu. Stakat ni xdelah pulak dapat yg masam x layan babai Rayyan tu heheh. Tp smenjak,2 ni hubby dah pakai smart tag xdelah jumpe org kaunter tu lg. (walaupun Rayyan tetap angkat tgn & babai kat kotak sensor Smart tag tu) wahkahkah!

susumanis said...

ce kate..senyum sikit yang..n bagi dia kc's sweetest smile..insyaAllah smile is contagious..hehe

mr.curly said...

oooo kakak tol tu bru pas putus cinta dgn wa..maapkn la die ye..hikhik

Liza Abu Bakar said...

dia takut membazir suara kot... yg ok selalu je ucap terima kasih. memang bila pakai smart tag.. tiba2 nak tukar ke tunai rasa kekok sikit.

Unknown said...

Salam,
Betul KC ... bersangka baik.

Faiz said...

kak chik, senyum je n cakap terima kasih pada dia..setakat ni saya amalkan setiap hari dan setiap kali lalu tol..:) hasilnya akan menenangkan hati sendiri, dan respon semakin lama semakin baik..hehe cuba la..klu lalu tol tunai la ehhe

نورعيم said...

bersangka baik tu ok akak, tp kalau hari2 dia buat mcm2 tu kena jgk tegur. tak mesra alam langsung. tp maybe time akak lalu tu dia bad mood. hihi.

jeBateja said...

kALAU OKU...Majikan dia patut letak TAG, bgtaw org tol tu OKU...baru le kita paham...kan...kan...

Pengalaman den dgn org tol ni...kena marah dgn depa...tapi den marah balik...den ckp...ko customer ke...aku customer...jalan ni aku bayar laaa...ahakz...terdiam akak tu....ahakz....

Unknown said...

tension la tu kot kak...hehe janganlah ambik ati sgt...heheh...

hOtMaMa said...

senyum tak perlu kata apa2 kan kak! hehe.. sabo jek la, PMS kot.. tu dia.. hehe

el said...

kadang2 byr tol tu xnah nak pandang toll gate staff tu..bg duit ..amek balance terus blah wakakakaka

Mak Lagenda said...

Bersangka baik adalah lbh baik KC!

Cik Ina Do Do Cheng said...

kebanyakan org sekarang susah nak senyum kak chik. senyum dia emas : )

gadisBunga™ said...

saya selalu nampak pekerja toll gate ni cakap sesama sendiri pakai bahasa isyarat. ramai juga yang cacat pendengaran keje toll ni...

miya said...

bersangka baik itu sgt baik.