Featured Post

Jom Gaya Hidup Sihat ~ Makan dan Exercise

Another chapter of my exercise diary .. hidup Misz-ella camni la .. kalau tak kerja, exercise. Kalau tak kat Event kat Gym. Tu je la tempat...

Jalan-Jalan di Ho Chi Minh City ~ Day 3

Hari ke 3 ~ Hari terakhir di HCMC. Rasanya sume sudah kami beli kecuali Baju Kurung Moden Lip Lap Lip Lap yang meriah untuk dipakai di Hari Raya nanti. So, target hari ini adalah beli Baju Kurung dan ke Andong Market. Kali ni Edisi Jalan-Jalan kami lebih meriah sebab ditemani En Fazil dari Vietnam Delights yang bawak Azizah bersama. Terima Kasih banyak-banyak Fazil dan Azizah. Jasamu dikenang, adik.

Ingatkan topi .. rupanya Topi Keledar.

Bukan untuk penunggang basikal



Haaa .. dah sangkut satu. Jom merempit. Ahahahaha .. macam berani sangat la kau ni, Ella.
*Survey dan ambek gambar di hari ke 2, beli hari ke 3*

Pas beli Topi tu, kita balik ke Hotel untuk bertemu yang lain-lain. Masa ni Azizah dan Fazil dah menunggu di lobi. Alahaiii .. Segannya kita bila orang yang nak bawak berjalan sampai lebih awal .. tapi tak pe .. dah cakap "SORRY" haritu kan, Fazil. Lepas tu kita ke Mery Boutique di 156 Bui Vien Street, District 1  untuk shopping Baju Kurung Moden Lip Lap .. Lip Lap yang meriah dan harganya tersangatlah murah*compare beli kat tempat kita*. Tapi sayang, kerana terlalu asyik cuba baju itu cuba baju ini .. sekeping gambar pun kami tak ambek. Bila buat Entry ni baru terasa ruginyaaaaa  tak ada kenangan di situ.

Dari Bui Vien Street, kami ke Andong Market di District 5, HCMC. Agak jauh jugak la perjalanan, tambang teksi pun dalam 150,000 Viet Dong. Andong Market ni lebih kurang Tanah Abang di Jakarta tapi kan disebabkan Penjual-penjual di sini dah target 'jual borong' so agak susah jugak la nak dapat harga murah kalau beli sehelai dua. Lepas dah puas beli itu ini di sini, kami kembali ke Vietnam Delights untuk Makan-Makan kami yang terakhir di HCMC.

Kak Nani dengan Azizah, Tour Guide Orang Melayu Champa yang teman kami ke sana sini di hari terakhir kami di HCMC. She is willing to bring us here and there doesn't matter berapa orang pun group kita at a reasonable charge. Means, duit teksi atau apa sahaja kos kita bayar sendiri. Kita bayar upah servis dia je. Upah dia pun kira per day .. bukan per head so if you travel in a group, memang jimat lah, kan. My advise, kalau korang berani buat macam kitorang .. jalan sendiri maka tak perlu guna Tour Guide. But make sure u google here and there .. like me .. berbulan-bulan jugak i google tentang Makanan Halal, Hotel, Teksi and whatsoever and Alhamdulillah .. puashati dengan Makan-makan dan tempat tinggal di sini. Tapi if you travel with families, bawak anak .. bawak mak dan lain-lain famili .. i suggest u get Azizah to help you. Dia akan carikan teksi .. dia akan tawarkan harga barang ... dia akan bawak kita ke mana sahaja yang kita mahu dan her charges cuma 35USD per day = RM110*lebih kurang*  .. Kalau nak guna servis dia email me, ye.





Hai Azizah. Tengok belakang tu .. orang kita, kan. Dua hari berulang ke Restoran ni, i can say that Restoran ni dah semakin dikenali. Sentiasa ada orang .. tak penah lagi la kita tengok restoran ni sunyi sepi tanpa pelancong macam kita.

Nasi Goreng Ikan Masin. Ikan Masin nya datang dari Cambodia.


Antara masakan Vietnam yang paling sedap sekali yang kami dah cuba ~ Thousand Miles Flower with Beef. Wajib dirasa oleh korang kalau ke Vietnam Delights ye.


Dan yang paling harus dicuba disini adalah Vietnamese Coffee. 

Claypot CatFish ~ Tapi sebenarnya ikan baung *i guess* sebab texture dia .. tulang dia ..langsung tak seperti ikan keli.

Sambal Belacan Vietnam ~ I dont really like it cos rasa tak sama macam kita. Kurang pedas sikit dan kalau berani, gigitlah cili padi diaorang. OK lah. Nothing much on the 3rd day sebab tak banyak masa untuk kami hari ini sebab hari ini kita pulang. We have to leave the hotel by 4:30 to catch the Chek In process at 5:30. So, by 3pm semua harus berada di bilik hotel untuk bersiap, packing and depart to the airport.

OK. Dah habis cerita tentang Aktiviti kami di sana .. mari kita lihat "Warna Warni Vietnam" dari Kacamata dan Jiwa Misz-Ella.

The Wrap up or Post Mortem about HCMC from my point of view :-

Yang best tentang Vietnam ialah "No Traffik Jem" so kita tak buang masa kat jalan. Tapi sayang, kitorang tak sempat nak follow any trip so tak dapat la nak tengok gambaran sebenar tentang gaya hidup rakyat Vietnam yang lama sengsara kerana dijajah. Kalau baca balik Sejarah Vietnam ... Kesian diaorang, kan .. tapi bak kata En. Azmi*orang Singapura yang bekerja sebagai Director di New World Hotel* ~ In 5 years diaorang akan setanding Malaysia .. give them another 10 years .. diaorang akan setaraf Singapura.  Lagi pulak sekarang ni pelabur asing sedang berlumba-lumba 'invest' kat sana .. Hotel Ritz Carlton yang gah tu pun dalam pembinaan di sana.

My  tips for those who want to  travel to Vietnam .. hati-hati bila naik Teksi. Sila berkeras dengan Driver Taxi agar guna meter dan kalau dia tak nak guna Meter, bukak pintu .. turun je. Tapi benda-benda camni biasalah .. bukan di Vietnam je .. kat mana pun sama, kan. Di tempat kita pun pernah Driver Taxi mintak RM10 kat saya untuk perjalanan 6km .. saya bayar je sebab malas nak bergaduh .. lagipun kita hormat Pakcik Driver Taxi tu sebab lebih kurang sebaya abah saya umurnya  .... pastu kalau dapat customer Mat Salleh lagi la diaorang nak letak harga .. sampai jadi kes Mahkamah sekarang ni. So far kitorang kat sana ok. Sebagai Ketua Rombongan .. saya la Tukang Cakap bila masuk je dalam Teksi .. sebelum pegi saya dah 'study' serba sedikit tentang HCMC .. so our experience there is not that bad like others. My friend ada yang kena bayar duit teksi dekat RM200 lebih tapi kitorang so far ok .. tak da terlebih bayar. Banyak kali jugak i told my Girlfriends .. "I suka la Driver Taxi ni ... Dia Cool" .. cuma yang sorang tu je but finally i berjaya buat dia setuju dengan i untuk ikut meter. Its our right as Customer, kan. 

Lagi satu, bila bershopping di Pasar Malam .. Bargain hard with them because once diaorang tengok kita 'Tourist' harga pun jadi gila-gila. Tawarlah at least separuh dari harga yang dia letak. Dia nak bagi .. dia bagi .. dia tak nak bagi jalanlah kita dengan muka tak kesah*Hihihi*  But still benda ni biasa for me sebab i dah rasa pengalaman yang sama masa shopping di Shenzen dulu. Kat Petaling Street tempat kita pun i pernah berpengalaman macam tu .. so for me benda-benda camni biasa. Ada sekali tu kan, i berkenan kat T-Shirt Vietnam .. that girl letak harga 480,000 Viet dong. Tawar-tawar i dapat beli 120,000 Viet dong sahaja. That girl garang pulak tu.  Tu la dia .... Asalkan dia tengok je kita pelancong .. orang luar .. harga dia jadi gila-gila dan tak masuk akal. Hrmmm .. Nasib pelancong atau Orang Luar, kan. Masa kat China dulukan, beli Ice Lemon Tea pun kita pernah kena tipu. Ehehehee ..  kelakar. Pastu peniaga-peniaga pasar malam kat sini ada yang 'kind and unkind'. Yang tak baik mcm yang kita kena haritu lah. Kita beli barang kedai ni ..tak beli kedai Auntie tu walhal kedai diaorang sebelah-sebelah .. tapi bila badan kita termasuk sempadan kita .. dia tolak-tolak badan kita. Ahahahah .. kelakar .... Kita siap gelak-gelak dengan Mama kita .. 'Selfish' betul Auntie tu.  And dont be surprised .. their pushing power is very hard. Seboleh-bolehnya dia nak kita beli jugak .. tak nak lepaskan kita. I suggest you all hanya tanya dan tawar barang yang u all suka je .. jangan la nak mengada saja-saja nak tau harga berapa or dah dapat harga yang ditawar pastu tak nak beli .. nanti dia marah tau. But still i rasa benda-benda camtu biasa .. Warna-warna kehidupan. Tak buat kita serik pun untuk terus berkelana ke sana sini di muka bumi Allah SWT yang luas ini. Lagipun orang jahat dan orang baik ni kat mana-mana pun ada .. bukan kat Vietnam je, kan. 

Lagi satu, jangan beli makanan dari peniaga tepi jalan. Tapi biasanya yang beli makanan tepi jalan tu Orang Puteh dan bangsa asing. Orang Melayu memang takkan beli makanan dari tepi jalan lah, kan .. sebab yang menjual tepi jalan tu sume kaum dia (Kaum Dai-Viet) .. bukan orang kita .. sah tak halal. Kalau terdahaga masa sedang jalan-jalan tu, beli lah Ice Lemon Tea yang dalam tin (14,000 Viet Dong) jangan beli Drinking Water dia sebab rasanya sangatlah tak sedap walau pun dari brand yang terbaik iaitu AquaFina. Aqua kat Jakarta best .. kat Malaysia pun best. Kat sana langsung tak best. Diaorang belum 'explore' teknologi menghasilkan air terbaik kot?

Masa kat Imigresen Kaunter di Airpot, jangan terkejut kalau tak disambut dengan senyuman oleh pekerja  kaunter. Diaorang tak ramah dan friendly dengan kita mungkin sebab dia orang tak mahir bahasa Inggeris *kebanyakan pekerja di Kaunter Imigresen berumur 40 ke atas* atau maybe mentality diaorang memang camtu or perhaps etika kerja sebagai Pegawai Imigresen memerlukan diaorang menjadi begitu. Di Vietnam jugak, tak perlu isi 'Arrival & Departure Card' .. tak perlu 'standby' duit untuk 'Airport Tax' dan kalau book hotel,i sugggest  tak perlu guna agent like Agoda, DirectRooms, Asiarooms or whatsoever. Email the hotel direct is cheaper cos u can save the15% service tax.

Lagi satu kan, sepanjang 3H/2M di Vietnam, sekali je kita jumpa Peminta Sedekah. Kalau kat Tanah Abang Jakarta tu depan pintu masuk .. mak aihh .. ramainyaaa. Rimas akak. Tapi i tak kondem Jakarta tau .. sebab for me ..  both Jakarta and Vietnam ada keistimewaannya yang tersendiri.

Jangan terkejut jugak bila kat tepi-tepi jalan tu ternampak kucing panggang ke .. katak jadi Superman tengah dipanggang ke .. Almaklumlah kaum Dai-Viet ni terkenal dengan makanan Eksotik .. lagipun  bukan Negara Islam, kan .. Apa je boleh makan sume dia nak jadikan hidangan. Eeeee .. Seram.

Well i hope i have covered everything. Penat sebenarnya buat Entry panjang-panjang camni sebab i  kena ingat betul-betul .. recall balik Day 1 pegi mana .. Day 2 pegi mana .. Jalan apa kita lalu .. berapa tambang kita bayar ... berapa duit makan .. tapi disebabkan i want to share my knowledge and experience with readers .. penat penat pun i gigih habiskan jugak. Percaya tak nak buat Entry macam ni mengambil masa lebih dari sehari disebabkan my rutin yang bizi. Hari ni i upload gambar .. esok i buat caption sikit-sikit .. pastu kalau tiba-tiba tengah buat sesuatu tetiba i teringat sesuatu about HCMC dan nak kongi dgn readers semua terus i buat simple notes dalam Buku Nota then transfer back to this Entry. I nak ingatkan lagi sekali ye that what i wrote here is based on my true experience. Tak pernah lagi berniat nak tipu Readers .. kalau tak percaya .. tanya lah Ahli Rombongan Misz-Ella yang menyertai Trip ini.

Secara keseluruhannya .. we had a good time shopping di Vietnam. Kitorang shopping banyak barang but for me, tak boleh lawan shopping di Jakarta lah sebab di Vietnam ni yang 'happening and worth' dibeli ialah Baju Kurung, Telekung, Blouse Sutera dan kain-kain sahaja. Unlike Jakarta .. tiap kali pegi mesti tak cukup duit .. mesti i kena cari Maybank keluarkan duit lagi .. pastu tiap kali balik mesti tiap-tiap hari pakai Office Wear baru*Hehehe*... tapi kat Vietnam ni masing-masing duit tak habis. Tshirt dan Blouse pun boleh kira berapa helai je.. infact my luggage tak penuh dan boleh kongsi 1 beg dengan Yanti ... dan kalau korang nak tau .. baju kaum lelaki paling tak 'fancy'. Kita cuma berkenan dan beli sehelai kemeja kotak-kotak je untuk Aiman .. dan Ratu Shopping untuk Rombongan Misz-Ella ke HCMC ini jatuh kepada ... Kak Nani .. Hehehe. Paling meriah dan seronok bershopping ialah Kak Nani. Penuh 2 beg .. macam-macam ada. Bab-bab shopping ni Kak Nani memang hebat. Misz-Ella memang 'surrender' kat dia lah. Hehehe.

For those of you who plan to go to HCMC .. All the best. I hope you will enjoy HCMC. Kalau ada yang pahit, alaaaaa .. tu kan pengalaman. Macam kitorang Alhamdulillah .. banyak yang manis dari yang pahit sepanjang 3H/2M disini. But again, dont put high expectation cos this is Vietnam, ok.

Dan saya tutup Entry ini dengan Terima Kasih yang tak terhingga kepada kawan saya Shema yang banyak membantu bagi Kad hotel, bagi Kad Restoran, bagi Shopping Tips, bagi Nota-Nota .. bagi gambaran tentang HCMC kepada saya sebelum saya buat keputusan untuk setuju terbang ke HCMC dan bila tiba di sana 'everything as i expected'. Saya pun banyak 'google' sana sini sebelum pergi so tak kena kejutan budaya pun dengan ragam orang-orang Vietnam malah menerima Vietnam itu seadanya. Afterall, this is Vietnam .. what do you expect, kann. Terima Kasih jugak kepada Abg Eddie husband Kak Zana yang menghantar dan menjemput kitorang di KLIA. Kitorang Jiran Setaman .. nak masuk ke rumah Kak Zana kena lalu rumah i dulu so kesudian mereka menumpangkan saya yang kecil ini sangat-sangat saya 'appreciate' dan hargai. Nanti bila-bila free Ella belanja Kak Na dan Abg Eddie eh.  Terima Kasih kepada Fazil dan Azizah yang sudi menemani kami di Hari Terakhir di HCMC. Alhamdulillah .. dipertemukan dengan Warga Vietnam yang baik macam Azizah dan kawan baru yang banyak membantu seperti Fazil.

Buat Fazil dan Azizah ..
Kalau ada sumur di ladang .. boleh kita menumpang mandi
Kalau ada umur yang panjang .. boleh kita berjumpa lagi.

Ewahhhh .. berpantun lak aku *sambil senyum hepi*

43 comments:

Rozzana said...

Gelak2 i baca N3 you ni Ella. sebab teringat masa kat sana. tahniah! kerana menulis sebijik2 apa yang berlaku di sana. i sukaaaa u jadi ketua rombongan tau! i xpayah risau apa2pun..everything is well planned and well thopught1 well done Ella! len kali kita g jenjalan sama2 lagi tauuu...

pinky said...

xblh byg binatang2 esotik ni d mkn olh org2 sana....huhuhuhu...

faraherda.razalan said...

Wow! Mcm tu ye Vietnam? Sy menyimpan hasrat nak ke sane utk bercuti saje. Tapi untuk shopping, rsnya ckp KC ada betulnya. Mgkn di Indonesia lebih berbaloi. Walau apapun, terase adventure g negara org. Heheheh...

Ztee_Azwanis said...

haaaa kucing panggang kc ???? !!

Dee said...

wow..bestnya..dee ada plan nak ke HCM..nti dee boleh khatam ur trip ni sis..thx for sharing..

Dr K said...

colorful betul helmet tu...:)
kalau saya, mmg saya beli satu!

thousand flower with beef tu mmg nampak sedap sgt!!

Chekgu Azrine said...

nati nak rujuk entry akak ke vietnam ni bila g vietnam nanti..insyaAllah..tahun depan..jhehehe

Azian Elias said...

cantiknya helmet tu.. akak rasa kalau ke sana sure akak beli gak. sebab anak akak ada collection helmet ni tau..

el said...

sedap betul tgk eskem tu
topi moto tu cam xleh je nk pki kt msia
x selamat heheh tp dekonye sgtlah cantek

Irfa said...

betul kata kak chik
setiap negara ada keistimewaan masing2..kalau ada kenangan pahit pun anggaplah sbg pengalaman.

saya penah smpi ke vietnam tp belum jejak kaki ke tanah indonesia.
apa yg kakcik tulis itu pengalaman sendiri..mgkin juga tak sama ngan org lain

tapi baju kurung labuci tu mmg berbaloi sbb kat sini sgtlah mahal

Anonymous said...

Nnti leh email kat i x pasal tour guide tue.. thnks.. orange_star8854@yahoo.com nama saya azaniza

mE_i_SaYa said...

Saya nk gn khidmat kak azizah... my trip to hcmc 16-19sept

mE_i_SaYa said...

Sy nk gn khidmat k.azizah.akn ke hcmc this coming 16-19sept

Anonymous said...

boleh bagi tak no fon or email etc k.azizah, sy bcdang nak guna khidmat dia masa ke HCM dis 2012 nanti. TQ

Anonymous said...

salam sy aida dr kuantan blh bagi details azizah doc_aidaomar@yahoo.com

i said...

Salam..cerita yang sangat membantu.Kalau x keberatan boleh bagi detail ttg kak aziah ?Or email akak..atau akak boleh email ke saya
izam_tiara@yahoo.com.
thanks...

Anonymous said...

please email kat saya detail ttg kak azizah.please2..
izam_tiara@yahoo.com

aizuemi said...

menarik betul cerita akak. mayb kalau akk dpt bg detail pasal kak azizah, lagi menarik.. hehehe..

email saya : aizuemi[at]gmail.com


TQ Kak~

MizaShoppe said...

bestnya...akak..bole x nk tahu details akak izah tu...tq

Mummy Zara said...

Salam dear..u provide very useful tips and notes here. I'm planning a trip to HCMC middle next year with mom n kids.
Khidmat spt Ms Azizah sgt diperlukan. Boleh tlg email tentang dia pada saya?
missdewiheidi@yahoo.com

Thanks a lot.

Hamizah Abu Bakar said...

Salam.. Kalau tak keberatan, boleh tak saya nak dapatkan email azizah tour guide tu? Boleh emailkan saya di hamizahabubakar.hab@gmail.com atau mesejkan saya di 0125614952.. Kesudian anda saya dahulukan dgn ucapan terima kasih:)

Hamizah Abu Bakar said...

Salam.. Kalau tak keberatan, boleh saya dapatkan emel azizah tour guide tu? Boleh emelkan saya di hamizahabubakar.hab@gmail.com atau boleh mesejkan saya di 0125614952.. Kesudian anda saya dahulukan dengan ucapan terima kasih yg tk terhingga:)

Miss Joy said...

Salam,
saya aida,
cadang nak g vietnam next year.
Nk minta tolong klu leh bg contact k. izzah 2.. :)
Email sy : smokymonkey9@gmail.com
No : 0178356209

Nora Bahari said...

Salam... Bole x bg no contact akak azizah tour guide tue.. norazamimahbahari@gmail.com. Tq yea

MakSuSuE said...

salam k.cik
byk infor tuk sy ke vietnam bln 5 ni..mcm mana nk contact azizah..pls email: suzana_kristal@yahoo.com.my

Unknown said...

Assalamualaikum,
Boleh saya dapatkan detail untuk hubungi kak Azizah. Cadangnya nak ke sana July ni sekeluarga.

Thanks
Azahar

ileys97@gmail.com
017-6573330

eva said...

Sis pls emailkan contact no azizah sbb sy akn ke HCMC pd mei ni..

email: eyka.simplyme@gmail.com
No hp: 0137274977

eva said...

Sis pls emailkan contact no azizah sbb sy akn ke HCMC pd mei ni..

email: eyka.simplyme@gmail.com
No hp: 0137274977

Selera Pantai Timur said...

salam..sis boleh emailkan no contact azizah ..Insyallah sy akan ke HCMCpd bln mei nanti..email sy :sha_mooniey@yahoo.com

Unknown said...

boleh bagi contact no azizah di HCMC...to my email:
fairoze0172@gmail.com

Unknown said...

boleh dpt kan contact azizah..
email kan ke :
fairoze0172@gmail.com

rms said...

Salam kami berminat mendapat khidmat tour guide puan Azizah. Email saya: syurgawijr@gmail.com
Terima kasih

rms said...

Salam boleh minta contact tour guide Azizah ke email saya: syurgawijr@gmail.com

rms said...

Salam kami berminat mendapat khidmat tour guide puan Azizah. Email saya: syurgawijr@gmail.com
Terima kasih

sakinah said...

salam kak ella,saya nk ke veitnam boleh bg detail kak azizah nk contact?email saya: sah_75inah @yahoo.com..

Unknown said...

Salam.leh x emilkan no contact azizah tu...
zuraidahakmal@gmail.com

Unknown said...

Salam.leh x emilkan no contact azizah tu...
zuraidahakmal@gmail.com

Anonymous said...

Salam..

entri yg btol2 full with info..thanks <3 <3 <3
boleh saya mintak emilkan no contact or info about travel agent , azizah tu..
email sy : farhana_matisa@yahoo.com

teuima kasih =)

Anonymous said...

Salam sis..

Thanks for useful info travel at HCMC.
Boleh tak emailkan contact no azizah.

Email sy : ladyherra_leen@yahoo.com
019-2984455 (Leen)

Faiz said...

Assalamualaikum akak cantik. :)
Mcm mana saya nk contact Kak Azizah tu?
Boleh tolong? faiz.afmd@gmail.com

dya said...

Salam...boleh bg contact no.azizah..
....dyasyasya@gmail.com

Unknown said...

assalamualaikum...boleh emailkan emilkan no contact azizah tu...sy nak ke sana bulan 2/2015

nuyulcoki@gmail.com

tq

Anonymous said...

Assalamualaikum. Ada no. Ctct pn azizah melayu champa tour guide tu.. sy nak ke sana jumaat ni 12 june 2015.. watsappp saya d 0192832076 or email me to ctmastura71@yahoo.com. tq