Featured Post

Jom Gaya Hidup Sihat ~ Makan dan Exercise

Another chapter of my exercise diary .. hidup Misz-ella camni la .. kalau tak kerja, exercise. Kalau tak kat Event kat Gym. Tu je la tempat...

Hati Yang Sakit. Jiwa Yang Merana

Hmmm .. banyak betul luahan jiwa kawan-kawan baru-baru ni. Hati yang sakit .. Jiwa yang merana kena la rawat dengan segera. Jangan biar sakit melarat .. jangan merana lama-lama. Jiwa yang merana memusnahkan seri hidup kita.

Berbincanglah dengan pasangan. Kalau bersemuka tak terluah .. sekarang ada berbagai cara ~ Chatting, WattsUp, SMS. Teknologi da canggih. Method of communication dah macam-macam.

For me lah, petua bertahan lama dengan pasangan ialah dengan sentiasa meluah sesama sendiri. Sekali sekala .. puji pasangan agar dia rasa gembira dan dihargai. Kalau ada apa-apa tak puas hati dengan pasangan kita .. luahkan agar dia tau apa yang kita rasa. Then fix the broken hole. Jangan biarkan 'broken hole' semakin membesar without doing anything.

Bila terluah ketidakpuasan hati kita pada dia .. kita mesti lega, kan. Dan kalau dia sayang kita, setiap patah perkataan kita dia akan pertimbangkan. Dia sayang kita .. mesti dia nak kita bahagia. Bila kita bahagia,  jiwa tak lagi merana. Automatik seri akan terpancar di airmuka. Hmmm .. its two way traffic lah .. bukan one way. Dua-dua kena jaga hati masing-masing. Tak boleh sorang je beria-ia yang sorang lagi wat tak tau je. 

And i'm glad after a few days, my friend dah keluar dari kekacauan jiwa dia ~ Through chatting with husband. Berjurai-jurai airmata .. katanya. See .. your husband love you .. even he can't see your tears he  still listened. He feel you. Konflik settled bila segalanya terluah. Alhamdulillah. Kita bahagia. Hepi untuk dia. 

6 comments:

kasihibu said...

Sya teringgat tahun pertama dengan enpakwe, tak puas hati ke apa sya email je semua sya luahkan
hidup berumahtangga ni banyak dugaan dan ujianya
haraplah berpanjangan hingga ke hujung nyawa dunia dan akhirat jua.

Kakcik Seroja said...

Hidup berumah tangga seharusnya berkongsi segala2nya - termasuklah perasaan. :)

Unknown said...

Cara penerimaan pasangan kita tu bila disuarakan ketidakpuasan hati, amat penting. Kdg dia terima kerana terpaksa, lebih2 lg lelaki...ego yg amat. Puji-pujian pun tak jln kalau dihati tiada syg, ada org lain bertahta dihati:-(

Chekgu Azrine said...

glad..

Unknown said...

Kdg2 tak terluah juga KC, terpaksa pendamkan...takut jadi berpanjangan. Kalau masalah melibatkan kita berdua takpelah tapi melibatkan mak bapak...hemm...diluah mati emak, di telan...

Sheherazade said...

Alhamdulillah,give n take

komunikasi mmg sgt penting