Tuesday, October 30, 2012

Handle With Care

In many cases a fragile item must be handle with extra care due to its sensitiveness on certain condition.

Sebagai contoh .. Gelas kaca lebih sensitif. Kena jaga betul-betul supaya tak jatuh dan pecah berderai. Kalau dah pecah berderai .. yang ada hanyalah sesalan. Hanya mampu mengenang saat terkenang. Gelas plastik, "Tupperware" atau tipuware tak yah la jaga beria-ia. Lambung-lambung baling-baling pun no hal punya.

Pilihan di tangan kita .. kalau rasa mampu menjaga kerumitan yang sensitif itu maka kau pilihlah kaca. Kalau rasa tak mampu maka kau pilih lah yang plastik, tipuware, tupperware atau lain-lain yang se geng dengannya.

Perkara yang sama juga sewajarnya kita 'apply' dalam kehidupan.  Ukur baju di badan sendiri. Kita tanya kemampuan diri. Mampu kah kita? Boleh kah kita? Kalau boleh dan mampu maka kau pilihlah kaca kerana walau rumit ia lebih berharga. Kalau tidak maka berpuashati lah dengan plastik sahaja. Jangan dipaksa atau terlalu ikutkan kemahuan kerana akhirnya yang ruginya kita. 

Sekian. Takmo dah cakap apa-apa lagi. Bye.




5 comments:

Mama Likha said...

hai kc :)
Malikha kim salam... hehe

Norhafizah (Lina) said...

mmg benar apa yang dikata.

"pinggan kaca corelle saja yang senang dijaga"

Anonymous said...

kaca memanag selalu berperasaan bagitu, hendak dijaga dan dibelai selalu, terlalu sensitif. betul tu kalau tak mampu nk jaga kaca,carilah pilihan lain yg lebih tahan lasak

nisa said...

Betul tu, nisa sokong pendpt KC..tapi tak semua boleh sedar diri dgn kemampuan sendiri, dah terhantuk baru nak terngadah, tapi semuanya dah terlambat..semoga KC baik2 sj..

faraherda.razalan said...

Sy suke komen Kak Lina kat atas tu. Corelle eh? Hehehehe...

Have a nice day, KC!