Featured Post

Jom Gaya Hidup Sihat ~ Makan dan Exercise

Another chapter of my exercise diary .. hidup Misz-ella camni la .. kalau tak kerja, exercise. Kalau tak kat Event kat Gym. Tu je la tempat...

Jangan lupa bersenam, tau ..

Hello pembaca kesayangan ..


Exercise at Renaissance Hotel fitness center

Dah lama Misz-ella tak berkongsi tentang rutin senaman Misz-ella, kan. Walaupun sibuk dengan urusan duniawi, menjaga kesihatan tetap agenda paling utama dalam hidup Misz-ella. Sebolehnya saya cuba cari masa untuk bersenam .. kalau tak dapat pergi dance class, saya ke gym.



Fun dance with Marsha at Mr. Muscle Gym & Dance Studio, Sungai Buloh


Exercise alone at my condo's gym 

Misz-ella selalu pesan pada kawan-kawan, cari sihat dulu. Ramai orang selalu berdoa supaya dipanjangkan umur tetapi doa Misz-ella setiap kali selepas Solat adalah 'Berilah aku kesihatan yang baik agar aku dapat berbakti kepada keluarga ku dan beribadah kepada Mu'.


Selalunya Misz-ella sorang je Melayu 

Kadang-kadang saya main badminton but I have to admit that I am definitely not a good badminton player ..

Bila kita sihat, kita dapat keluar mencari rezeki, kita dapat jadi ibu, isteri yang baik untuk keluarga kita, kita dapat jadi anak yang baik buat ibu bapa kita dan kita dapat jadi kawan yang baik buat kawan-kawan kita dan kita dapat beribadah kepada Dia.


With my best friend Puan Sri Shariffa Sabrina at Puncak Gunung Hijau, Bukit Larut. Hiking is our hobby ..

Fun dance at Magyc Studio and Gym, Saujana Utama, Sungai Buloh. Masa mula-mula studio ni ditutup, Misz-ella lah orang yang paling sedih .. banyak kenangan manis di sini

Cross Fit training at Xclusive Fitness Gym, Shah Alam

My exercise session at Sunway Resorts and Spa ~ One of my hobby is exploring the hotel's gym during my holiday .. 

Selain dari menjaga pemakanan, bersenam adalah cara paling baik untuk menjaga kesihatan. Masa mula bersenam dulu, umur Misz-ella baru 20an .. tak da sesiapa pun yang menggerakkan atau menggalakkan Misz-ella bersenam, semuanya atas kesedaran sendiri *yahh .. I am a self-driven person* Bila tengok anak *masa tu Aiman kecik lagi* terus rasa bersemangat untuk jadi lebih sihat sebab nak jadi mak yang terbaik untuk dia. Misz-ella beli CD aerobik Denise Austin, bersenamlah saya seorang diri di rumah. Lepas tu join dance studio yang pertama di Saujana Utama. Masa tu Zumba pun tak wujud lagi *that shows how long I have been exercising* tak ada Zumba. Yang ada hanyalah aerobic or aerodance. Barulah Misz-ella faham yang mendengar dan mengikut tempo atau beat ketika bersenam itu penting. Barulah Misz-ella faham apa itu single single double, apa tu L, apa itu V, apa itu box step, macamana nak buat U step, macamana nak gerakkan badan mengikut 4 wall .. semuanya Misz-ella belajar dari Coach-coach yang terlatih. Banyak sungguh jasa diaorang mendidik Misz-ella yang taktau apa-apa pun masa tu.


Fitness drummin with Cempaka International School student ..

Gym at Damac Maison Hotel, Dubai ..

Kalau dapat berdua lagi best tapi jarang-jarang sekali dapat peluang berduaan begini ..

Bersenam mendidik diri saya menjadi lebih disiplin. Tiada lagi masalah malas bangun pagi, sengal-sengal badan dan sebagainya. Malah hingga sekarang, kalau virus M *malas* datang, Misz-ella akan segera bangun dan buat 'jumping jet' 30-50 kali. Barulah rasa lega bila sel-sel badan dah aktif dan muncullah vitamin R *rajin* 


Misz-ella juga cuba berlari .. rajin masuk Fun run dengan my exercise gang dan baru-baru ini, Misz-ella mula jatuh cinta dengan cycling. Nak terbitkan rasa cinta pada cycling tu bukan lah mudah pada awalnya sebab bersenam sendirian ni lebih boring dibandingkan dengan exercise berkumpulan tapi Misz-ella tetap didik diri Misz-ella supaya sabar dan keep on moving



Mula-mula mampu cycle 3km je .. lepas tu ahhh .. bosanlah! Tapi lepas tu Misz-ella cabar diri Misz-ella supaya jadi lebih baik dari semalam .. so next session tambah ke 5km .. lepas tu 7km dan akhirnya Misz-ella mampu cycle 20km dalam masa satu jam. Ye itu rekod terbaik saya setakat ini. In sha Allah akan cuba perbaiki diri.

Pesanan Misz-ella kepada pembaca setia blog Dari Jari-Jari Halusku ini .. Sayangi lah diri kita sendiri. Remember to love yourself first before you can love others and for me, exercise is one of my best way to express my love to myself. Allah lahirkan kita sihat dan sempurna, menjadi kewajipan kita untuk menjaganya, kan.

Ok dah habis sharing dengan you all semua .. Misz-ella nak pergi buat kerja lain and I promise I will be back with more sharing about fitness and healthy lifestyle. Terima kasih baca ye. Bye.




2 comments:

Rizziela said...

Bila la masanya saya nak start... dah semakin mengembang dah ni

Kisah Tatie said...

ikon ibu muda 2020