Featured Post

Jom Gaya Hidup Sihat ~ Makan dan Exercise

Another chapter of my exercise diary .. hidup Misz-ella camni la .. kalau tak kerja, exercise. Kalau tak kat Event kat Gym. Tu je la tempat...

I Embody Me ajak masyarakat hargai diri

Inisiatif I Embody Me kembali lagi pada 15-17 November yang lalu dengan acara Raikan Swacinta (Celebrate Self Love) dengan slogan Bersatu ke Arah Positif bertujuan untuk membentuk masyarakat agar lebih positif tentang penerimaan rupa paras, bentuk tubuh, saiz badan dan warna kulit.




Program ini merupakan inisiatif Creative Seven Legacy bersama rakan strategik iaitu World Trade Centre Kuala Lumpur (WTCKL) yang menyokong I Embody Me sejak dari awal perlaksanaannya.

Acara I Embody Me diadakan pada setiap bulan bermula dari bulan Januari yang lalu, bertujuan untuk memberi kesedaran dan mendidik masyarakat tentang cemuhan fizikal atau 'body shaming'.



Gambar dari google 

Kebanyakan mangsa 'body shaming' mengalamai tekanan perasaan yang memberi kesan kepada penyakit mental sehingga ada yang terdorong untuk membunuh diri. Malah, terdapat segelintir yang mengambil ubat penenang yang bagi menenangkan perasaan mereka. Pengambilan ubat-ubat terlarang ini memberi kesan jangka panjang yang menjejaskan kesihatan dan juga tubuh badan kita.




Selain dari menyediakan platform Bual bicara bagi menggalakkan golongan ini lebih terbuka membicarakan tekanan yang dihadapi, I Embody Me turut berkolaborasi dengan PEMADAM negeri Selangor bagi meningkatkan kesedaran masyarakat tentang bahaya pengambilan ubat-ubat penenang dalam tempoh yang panjang.


Turut hadir adalah YB Tuan Mohd Najwan Bin Halimi, Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pembangunan Belia & Kemajuan Sukan, Pemberdayaan Usahawan & Ekonomi Kreatif, Pengurusan Bencana merangkap Pengerusi PEMADAM Selangor.




Selain dari itu, program I Embody Me turut disertaikan dengan program-program berilmiah yang lain termasuklah sessi zumba bersama Coach Azroz, sessi perkongsian tentang cara menggunakan bakat serta kreativiti untuk melepaskan tekanan, perkongsian tentang amalan pemakanan sihat dan berbagai lagi.

I Embody Me bakal kembali lagi pada tahun 2024 dengan lebih banyak program-program yang memperkasakan minda dan bermanfaat kepada masyarakat.



Info lanjut serta maklumat tentang I Embody Me boleh didapati di media sosial iaitu :

0 comments: