Featured Post

Jom Gaya Hidup Sihat ~ Makan dan Exercise

Another chapter of my exercise diary .. hidup Misz-ella camni la .. kalau tak kerja, exercise. Kalau tak kat Event kat Gym. Tu je la tempat...

Lakarkan 'moment' bersejarah bersama Sweetpictures


Hello pembaca kesayangan,


Hari ini Misz-ella nak kongsikan tentang Sweetpictures, sebuah laman web yang membolehkan kita mendapatkan perkhidmatan fotografi secara dalam talian/online. 

Seiring dengan perubahan zaman dan kemajuan teknologi, kalau dahulu kita mencari jurugambar untuk merakam detik bersejarah dalam hidup kita secara rujukan oleh kawan-kawan atau kenalan, melalui Sweetpictures, kita hanya perlukan komputer atau laptop ataupun telefon bimbit dan talian internet berkelajuan tinggi. Duduk diam-diam di satu tempat, layari laman web Sweetpictures .. tekan butang itu dan ini dan akhirnya ... done!

Mudah, kan

OK mari kita kenal Sweetpictures dengan lebih dekat lagi.



Sweetpictures diilhamkan oleh Rudy Azwan Sairan yang mula menceburi perniagaan fotografi pada tahun 2004 secara sambilan. Pada tahun 2008, Rudy mula menjadikan bidang fotografi sebagai kerjaya tetap beliau dan telah menubuhkan Sweetpictures. Diawal penubuhan, Rudy hanya dibantu oleh adiknya, Luqman. Segala-gala proses dilakukan oleh mereka berdua. 




Setelah melalui pelbagai pengalaman dan cabaran dalam bidang fotografi, Rudy akhirnya mendapat ilham untuk menawarkan khidmat Sweetpictures melalui talian (online) iaitu dengan menubuhkan sweetpictures.com, on-demand photography platform yang pertama di Malaysia.




Sweetpictures menawarkan perkhidmatan 'life event photography' seperti di atas. Selain dari itu, perkhidmatan fotografi untuk majlis konvokesyen, pelancaran produk, sambutan ulangtahun kelahiran atau perkahwinan,  majlis berendoi dan yang lain-lain turut disediakan.

Laman web Sweetpictures telah mula beroperasi sejak dari bulan Januari 2018. Pada waktu ini, Sweetpictures mempunyai rangkaian jurugambar seramai 58 orang di seluruh Semenanjung Malaysia yang bersedia menawarkan khidmat fotografi. Kesemua jurugambar bertauliah yang berdaftar dengan Sweetpictures ini telah di 'screen' biografi mereka oleh pihak Sweetpictures terlebih dahulu.


Nak tau bagaimana laman web sweetpictures berfungsi? Sila scroll entry ini sampai habis ye ..












Masukkan tarikh, lokasi dan majlis yang memerlukan perkhidmatan fotografi








Selepas itu, kita akan dibawa ke halaman di mana kita dapat melihat biografi lengkap jurugambar sebelum kita membuat pilihan. Testimonial ke atas kerja-kerja yang telah dilaksanakan oleh jurugambar turut disediakan untuk rujukan.






Paling menarik, kita berpeluang untuk melihat sendiri jenis kamera atau 'gadget-gadget' lain yang dimiliki oleh jurugambar tersebut. Lengkap, kan!





Dah pilih jurugambar? Di sini kita pilih majlis yang dirancang pulak ye ..





Masukkan tarikh dan on-the-spot quotation akan terpapar di skrin.

Setuju?

Terus tekan BOOK NOW



Dan kita akan dibawa ke halaman seterusnya di mana urusan pengesahan tawaran perkhidmatan akan dijalankan. Pada waktu ini, pelanggan tidak perlu membayar keseluruhan kos perkhidmatan kerana Sweetpictures hanya akan mengenakan deposit sebanyak 20% sahaja manakala baki 80% lagi hanya akan dikenakan 14 hari sebelum acara berlangsung.




Cara pembayaran adalah melalui 'payment gateaway' .. segala-galanya adalah melalui ONLINE. Mudah, kan.

Tetapi jangan risau sekiranya kita tak memiliki 'online banking' atau tak boleh buat 'online payment' kerana Sweetpictures sangat fleksibel .. pelanggan dibolehkan membuat bayaran melalui Cash Deposit Machine atau datang terus ke pejabat Sweetpictures untuk membuat bayaran tunai tetapi haruslah berhubung dengan pihak Sweetpictures terlebih dahulu.

Selepas semua urusan selesai, pelanggan hanya perlu menunggu. Jurugambar yang dipilih akan menghubungi pelanggan tujuh (7) hari sebelum tarikh majlis berlangsung.



Ye .. ini lah barisan hadapan dan tulang belakang Sweetpictures yang memastikan urusan merakam moment bersejarah kita berjalan lancar. Sweetpictures mempunyai 21 orang kakitangan di bahagian Jualan dan Operasi yang menjaga keseluruhan proses perjalanan rakaman gambar. Jurugambar hanya perlu merakamkan detik bersejarah, urusan seterusnya akan dijalankan oleh pihak Sweetpictures sendiri sehinggalah pelanggan menerima 'end product'. 

Misz-ella sendiri dah teliti konsep yang dijalankan oleh pihak Sweetpictures dan kesimpulannya :-

Konsep online sweetpictures adalah sangat 'customer-friendly' kerana :-

Dengan rangkaian jurugamber di Seluruh Semenanjung Malaysia, pelanggan mempunyai pilihan untuk memilih jurugambar yang dikehendaki.
Harga perkhidmatan ditetapkan oleh Sweetpictures.
Urusan bayaran hanya melalui Sweetpictures.
Risiko jurugambar tidak datang pada hari yang ditetapkan tidak ada kerana pihak Sweetpictures akan mendapatkan jurugambar gantian (sekiranya perlu).
Kualiti End-products dijamin oleh pihak Sweetpictures yang mempunyai kakitangan teknikal yang mahir dalam bidang 'editing'
  


So pembaca-pembaca kesayangan, Misz-ella sendiri sejujurnya tidak akan teragak-agak untuk menggunakan perkhidmatan fotografi Sweetpictures setelah mengunjungi pejabat operasi Sweetpictures yang terletak di Bandar Sri Permaisuri, Kuala Lumpur. Selain dari itu, Sweetpictures turut mempunyai dua lagi cawangan iaitu di Pulau Pinang dan Johor.

Sebarang pertanyaan atau maklumat lanjut tentang Sweetpictures, you all boleh lah layari :


LIKE Facebook Sweetpictures di https://www.facebook.com/sweetpictures/

dan Ikuti Instagram Sweetpictures di 


hubungi nombor telefon 

03-9174 6868
019-888 3176

Dan kunjungi pejabat Sweetpictures di 

Sweetpictures Gallery
54-1 Danau Lumayan Business Centre
Jalan Danau Lumayan 1
Bandar Sri Permaisuri
56000 Cheras
Kuala Lumpur








0 comments: