Featured Post

Jom Gaya Hidup Sihat ~ Makan dan Exercise

Another chapter of my exercise diary .. hidup Misz-ella camni la .. kalau tak kerja, exercise. Kalau tak kat Event kat Gym. Tu je la tempat...

Sabun Hijau Malachite Mineral Soap by Folio Essence untuk remajakan kulit!

Hai pembaca kesayangan,




Kali ini Misz-ella nak kongsikan tentang Malachite Mineral Soap keluaran Folio Essence yang telah Misz-ella cuba baru-baru ini.



Masa dikenalkan dengan sabun ini, hati sebenarnya tak berapa pasti dan ada sedikit ragu-ragu. Maklumat yang diberikan hanyalah Misz-ella, sabun ini dibuat dari malachite, sejenis batu yang wujud di zaman Mesir purba lagi dan digunakan oleh Cleopatra sebagai sebahagian dari amalan kecantikkannya. Bagus tau. Pakai je lama-lama nanti jadi cantik ~ gitulah ayat dia. Amboi .. perempuan kan, bila dengar perkataan cantik, maka keterujaan pun berganda.


Ye ke? Betul ke? Berapa satu? OK lah I cuba ~ Begitulah detik-detik perkenalan awal Misz-ella dengan Folio Essence Chemic Erase Malachite Mineral Soap ini. 


Apakah Malachite?


Imej dari Google


Sebelum kita cerita tentang sabun, jom kita kenal Malachite dulu. Malachite adalah antara batu permata yang paling tua wujud di muka bumi ini. Ia berwarna hijau dan kaya dengan mineral. Pada zaman Mesir purba, batu malachite digunakan oleh golongan bangsawan atau kelas atasan untuk pelbagai kegunaan. Batu malachite dikatakan mempunyai kuasa penyembuhan yang berkesan untuk menyalurkan positive energy kepada pemakainya. 

Kandungan mineral di dalam batu malachite sangat tinggi, menjadikan ia batu metafizik yang sangat kuat ataupun powerful sehingga dikenali sebagai stone of transformation kerana keajaiban batu mineral ini dalam mengubah penampilan si pemakainya. 


Selain dari dijadikan perhiasan, batu malachite dihancurkan menjadi serbuk halus dan dijadikan pembayang mata (eye shadow) serta digunakan untuk tujuan kecantikan yang lain pada waktu itu.



Bila dah tau siapakah gerangan si Malachite ni, Misz-ella terus rasa teruja dengan Folio Essence Chemic Erase, sabun pembersih muka yang diformulasikan dari mineral malachite *tak sabar nak cantik, tau*

Selain dari malachite, Folio Essence Chemic Erase Malachite Mineral Soap ini juga mengandungi Argan stem cells yang terkenal dengan sifat anti-penuaan dimana ia berupaya untuk menguatkan keanjalan kulit. Argan stem cells adalah satu-satunya sel stem yang terbukti berupaya untuk menembusi kulit dermis, menjadikan ia bertindak dengan dua cara ~ melindungi kulit dari kerosakan dan menghidupkan semula sel-sel stem dermal manusia.


Ohh .. ada satu lagi bahan berharga di dalam Folio Essence Chemic Erase Malachite Mineral Soap iaitu Tea Tree Oil *minyak yang dihasilkan dari daun pokok teh* Tea Tree Oil berkesan untuk menjadikan kulit lebih sihat kerana ia berupaya merawat masalah fungus/kulat kulit seperti jerawat, ruam dan lain-lain lagi.





Selain dari dibuat dengan bahan-bahan terbaik untuk kesihatan kulit, Folio Essence Chemic Erase Malachite Mineral Soap adalah 100% semulajadi, tiada bahan terlarang seperti merkuri, tiada pewarna tambahan dan diluluskan oleh pihak Kementerian Kesihatan Malaysia, diluluskan juga oleh Kementerian Kesihatan Brunei serta dikilangkan oleh kilang bertaraf GMP.


 Antara keupayaan Folio Essence Chemic Erase Malachite Mineral Soap adalah :-

memudarkan jeragat
mengecut dan merawat jerawat
menyeimbangkan masalah kulit berminyak
mengurangkan blackhead dan whitehead
mencerahkan kulit secara semulajadi dan menjadikan ia lebih bermaya
membantu menyelesaikan masalah kulit sensitif
melembabkan kulit
memperlahankan masalah penuaan kulit



Folio Essence Chemic Erase Malachite Mineral Soap berbentuk bujur dan  berwarna hijau tansparent. Bentuknya yang bujur membuatkan ia senang untuk dipegang. Ia sesuai digunakan oleh semua peringkat umur dan semua jenis kulit.


Letakkan di antara dua tapak tangan yang basah dan buihkan. Gosok-gosok dan gosok terus keluar buih *I LIKE*


Lepas tu ratakan buih Folio Essence Chemic Erase Malachite Mineral soap ke seluruh permukaan muka. Misz-ella buat gerakan membulat dengan kiraan 30 hingga 60 dan tumpukan lebih perhatian kepada T-zone kerana di situ adalah kawasan paling bermasalah dan merupakan kawasan tumpuan lebihan minyak. Biarkan ia dalam keadaan rehat di muka selama lebih kurang 15 saat agar mineral malaichite dapat diserap ke dalam kulit dengan lebih berkesan.

Nak tau tak apa rasa dia? Rasa segar mint *alah .. rasa segar berangin macam masa kita gosok gigi tu .. best, kan* 

Sekiranya kulit you all bermasalah *kulit kusam tak berseri kerana banyak sel mati, berjerawat, berjeragat atau penyakit kulit yang lain dan masalah kulit tak tegang * you all akan merasa sedikit pedih bercampur segar berangin. Jangan bimbang. Ignore je rasa tak selesa tu dan terus guna seperti biasa. Ini adalah kerana bahan-bahan yang terdapat di dalam Folio Essence Chemic Erase Malachite Mineral soap sedang bertindakbalas untuk merawat masalah kulit you all. 

Bilas dengan air bersih dan keringkan  dengan tuala muka. Lepas tu boleh lah teruskan rutin jagaan kulit seperti biasa seperti toner, mosturiser dan skincare lain seperti biasa. Done!

No filter, no beauty mode camera .. hanya guna good natural lighting sahaja

Misz-ella dah habis gunakan sekotak Folio Essence Chemic Erase Malachite Mineral soap ini dan dah mula gunakan kotak ke dua. 

Nak tau tak apakah kebaikan Folio Essence Chemic Erase Malachite Mineral soap ini pada kulit wanita berusia 45 tahun seperti Misz-ella ...

Kulit lebih tegang dan anjal 
*tepuk tepuk tak gegar you alls .. auww .. suka i*
warna kulit lebih sekata
kedutan di bawah mata berkurangan
lingkaran hitam di bawah mata juga berkurang



Yang penting, kulit lebih sihat dan glowing. Berseri-seri kulit i dan bila duduk sebelah Aiman, diaorang cakap kitorang macam kakak dan adik, tak macam anak dan mak. Well, yang penting ialah istiqomah. Disiplin itu paling penting, kan. Misz-ella gunakan sabun ini non-stop dan konsisten selama sebulan dan kesannya dapat Misz-ella rasai selepas 7 hari penggunaan. Sepanjang penggunaan tiada masalah kulit bersisik mengelupas, kulit jadi buruk atau sebagainya. Pakai tiap-tiap hari macam biasa, tau-tau kulit dah sihat dan cantiks je *auwww .. suka!*

Alhamdulillah Misz-ella puashati dengan  Folio Essence Chemic Erase Malachite Mineral soap ini malah Aiman pun dah mula gunakan sabun hijau ni. Sekali beli, 2 bijik dah sekarang ~ one for you one for me *tak main arr kongsi-kongsi .. bilik mandi pun lain-lain, kan ..hehehe*

So pembaca-pembaca kesayangan .. ingat lagi tak pesanan Misz-ella dulu? Dalam hidup ini, apa-apa pun cari sihat dahulu termasuklah untuk kesihatan kulit. 

Sebab bila kulit kita tak sihat dan bermasalah seperti jerawat, black spot atau jeragat, ruam, kulit kusam atau warna kulit tak sekata, apa pun mekap yang kita gunakan kat muka kita tak akan lekat. Kau bubuh lah mekap mahal Estee Lauder ke Channel ke .. tak da makna dik sebab realitinya kulit tak sihat. Apa-apa pun kena sihatkan kulit dulu, k .. barulah cantik.

Nak kulit sihat, bersih, berseri dan cantik tak?



You all kena cuba Folio Essence Chemic Erase Malachite Mineral soap      ni . Harga tak mahal ~ Satu hanya RM59.90 sahaja, boleh guna lebih dari sebulan.

Untuk maklumat lanjut, boleh lah layari 
Dan

Buat mereka yang berada di sekitar Ampang, KLCC, Bukit Antarabangsa dan kawasan sekitarnya, you all boleh hubungi stokis kawasan tersebut iaitu Sis Fieda di 012-319 1020. So jangan tunggu-tunggu lagi, cepat ambil telefon dan whatsapp Sis Fieda sekarang untuk dapatkan Folio Essence Chemic Erase Malachite Mineral soap ini. Misz-ella tak nak la cantik sorang-sorang, kita cantik dan lawa sama-sama, k.