Featured Post

Jom Gaya Hidup Sihat ~ Makan dan Exercise

Another chapter of my exercise diary .. hidup Misz-ella camni la .. kalau tak kerja, exercise. Kalau tak kat Event kat Gym. Tu je la tempat...

Dutch Lady bekalkan 40% Protein yang diperlukan untuk lebih kuat


Hello pembaca kesayangan,

Siapa suka minum susu? Terus terang Misz-ella katakan, Misz-ella bukanlah peminat susu. Nak minum susu sehari sekali pun susah dan pada Misz-ella, cara mudah untuk minum susu adalah dengan menambahkannya ke dalam kopi *ohhhh .. i love hot latte!*

Walaubagaimanapun, seiring dengan peningkatan usia *I dah almost 50, ok* Misz-ella amat sedar akan betapa pentingnya susu untuk kesihatan tubuh badan. Susu mengandungi protein dan kalsium yang amat diperlukan oleh tubuh badan seorang manusia dan meskipun protein banyak didapati di dalam sumber makanan yang lain, cara paling mudah untuk kita mendapat khasiat protein adalah dengan cara minum susu, terutamanya pada waktu pagi.



Ini adalah kerana realitinya, kebanyakan dari kita terikat dengan gaya hidup yang sangat sibuk menyebabkan kita sukar untuk menyediakan sarapan pagi yang bernutrisi pada waktu pagi.

Jangan risau – susu Dutch Lady +Protein BAHARU yang penuh dengan nutrisi lagi lazat dapat memberikan kita permulaan pagi yang lebih kuat dengan protein berkualiti tinggi dan kandungan kalsium yang tinggi!





Protein merupakan asas pembentukan badan manusia, bagi menghasilkan rambut, kulit, mata, otot dan organ kita2. 







Dutch Lady membekalkan 40% protein yang diperlukan untuk kesihatan tubuh badan kita dengan cara mengambil 2 hidangan susu tersebut setiap hari. Protein bertindak seperti kru atau 'askar-askar' di dalam badan kita yang berfungsi untuk membina serta memulihkan tisu badan kita, membantu membina otot agar ianya kuat bagi memastikan kita boleh menjalankan aktiviti rutin dalam kehidupan seharian kita. 

Pengambilan protein yang cukup dalam setiap hidangan adalah penting untuk memastikan badan kita berfungsi dengan optimum bagi membolehkan kita memberi prestasi terbaik sama ada ketika berada di sekolah atau di tempat kerja.


Indra Balaratnam 


Pakar Perunding Pemakanan dari Indra Balaratnam Nutrition – The Food Expert Clinic, Indra Balaratnam menyatakan, bukan semua protein itu sama. Walaupun makanan harian seperti daging, ayam, telur, kacang kuda dan kekacang mengandungi protein, terdapat sesetengah protein mempunyai profil asid amino yang lebih lengkap berbanding yang lain, menjadikannya lebih bernilai untuk diet kita.

Sumber protein haiwan seperti daging, makanan laut dan telur dianggap lebih lengkap secara biologi, atau lebih berkualiti tinggi berbanding protein daripada tumbuhan. Akan tetapi, makanan tersebut memerlukan masa untuk disediakan atau dimakan pada waktu pagi yang sibuk. Manakala buat daging dan ikan, sekiranya ia terlebih masak, boleh memusnahkan nutrien penting sekaligus menghalang penyerapan nutrien untuk badan ~ kata Indra.



Jika mahu rambut, kulit, mata, otot yang kuat, maka kita haruslah mengambil protein yang secukupnya. Manakala jika mahu tulang yang kuat, kalsium yang mencukupi perlu ada.



So, pembaca-pembaca kesayangan, jangan lupa tingkatkan pengambilan protein dan kalsium keluarga anda semasa sarapan untuk otot dan tulang yang kuat dengan susu Dutch Lady +protein mulai hari ini untuk permulaan hari yang lebih kuat!  Tengok tu, Misz-ella pun dah mula bersarapan pagi dengan Oat + kurma yang dibancuh dengan susu Dutch Lady bersama segelas susu Dutch Lady setiap hari. 


Dutch Lady +Protein UHT 1L dan susu dipasteur 1L kini boleh didapati di pasar raya besar, pasar raya, pasar mini dan kedai runcit terpilih di seluruh negara. 



Untuk maklumat lanjut, sila layari Facebook Dutch Lady Malaysia atau layari laman web Dutch Lady Malaysia di http://www.dutchlady.com.my/plusprotein.



0 comments: