Tuesday, June 19, 2012

Abang Adik .. Kakak Adik ~ Situasi Sebuah Famili Ramai Ahli

Dalam sebuah famili yang ramai Ahli, situasi Abang lebih dari Adik atau sebaliknya mesti ada. Dalam sesetengah kes boleh menimbulkan rasa kecik hati. 

Mak dan Apak pulak, walau bagaimana pun mereka mengaku sama kasih sama sayang dan sama adil, yang terasa tetap merasa ketidakadilannya. Well .. bukan  mudah nak puaskan hati semua anak-anak kita. Unlike me .. hanya ada seorang yang perlu diberi perhatian sepenuh hati.

Perbandingan secara sengaja atau tidak, tanpa disedari melukakan pihak yang satu lagi. Hmmm .. Bukan mudah sebenarnya jadi Mak Apak, kan.






24 comments:

cheqna said...

memang bukan mudah...
kakchik sihat???

Hanis Azla said...

begitulah bila byk hati yg perlu dijaga.. tentunya ada yg berbahagia dan ada juga yg terluka..

pinky said...

bkn mudah...

dulu kekecik...terasa jgk mcm disisihkan, padahal tak de apa pun,....perasaan sdiri...

wahida said...

betul tu, kengkadang kita rasa kita dah adil pada anak2, tapi si abang tetap ckp 'mama ni, asyik lebihkan adik je...huhu"

tapi acap kali saya pesan kat anak saya si abang tu, supaya dia byk mengalah sbb dia abang, dah besar...

bukan mudah jadik parents ni kak KC?

Rai said...

setuju KC..kadang2 kesian dengan mak..dia pulak yg susah hati sbb sibuk nak jaga hati anak2..takut salah cakap la apa la..hakikatnya sepatutnya anak yg patut jaga hati mak..

Rai said...

eh tapi mcm mana pun mmg akan wujud rasa tak adil di kalangan anak2.. harap2 nanti bila anak2 da makin dewasa diorang takde rasa saya lagi sayang mana2 satu..

gadisBunga said...

susahhhhh nak berlaku adil.

sangat susah...

Mak Lagenda said...

betul tu KC..wlu sehebat mana sekalipun mak pak dok kata dia adil dan x memberatkan mana2 anak, masih juga anak yg terasa mereka dipinggir dan diabaikan.

♥MAMASYAZA♥ said...

betul tu kak, berdasarkan pengalaman saya pun camtu, adik beradik en. abah ada 10 org. ada yg mil syg lebih, ada yg kureng syg, tak berlaku adil le jugakkan

eiela said...

a'a, bukan mudah nak jadi ibu bapa, jadi adik-beradik yang tua pun bukan mudah, sikit-sikit ada yang terasa.

Mrs. Norrie said...

yes sokong, kadang2 kene belikan benda yg sama setiap anak2 bagi mengelakkan mereka terasa sesama sendiri

JunAina said...

Mama tu lebih sayangkan adik tiap2 minggu beli mainan...ehehhh...korang tu hp sorg satu setiap kali sekolah buat lawatan korang join, setiap kali mak beli baju korang jeling2. Apa beli mainan je guna duit beli hp gi lawatan, beli baju tak guna duit? Ekkekekee...

Mooniqueen said...

Betul tu KC... Kita rasa kita Dah cukup adil sangat, tp pada orang lain, mungkin tidak.... Tapi sekurang2nya kita berusaha berlaku adil kepada selayaknya...

Farah Shamsudin said...

memang pn kak. sy anak sulung selalu kurang perhatian..:)

pok amai-amai said...

Betul KC. Lagi2 bila anak yg meningkat remaja. Jiwa selalu je nak kaco. Mula pk buruk. Mmg usah nak mendidik anak2 nie sbnrnya klu kite terlalu ikut telunjuk hati (lagi2 bila tgh mrh)

Azian Elias said...

akak gak. i have 3 boys.. masa kecik2 ni terasa lebih manja2 kan yg kecik tu. tapi tak bermakna lagi dua tak sayang. cuma yg kecik tu je mau di peluk2 sakan. hee..

Ardini Humaira said...

bukan mudah juga jadi anak hehe

Aku Ibu Muda said...

:((

Daddy Ziyyad said...

KC anak sorang aja tu...hehehehe

miloais milo said...

biasa terjadi begitu -
even iols ni anak dua aje...
kekadang si kakak kata iols lebih kan si adik
si adik plak kata - iols lebih sayangkan si kakak...

teringat masa kecik - mak dan abah jaga
juga - kita sama aje kan????
ada jer rasa tak puas hati!

Ati Masrif said...

yelah ...kita ni 5
jenuh nak jaga..harap2
depa boleh jaga mummy dan papa
yang seorang jek :)


ella bizi ke..
lama tak berjalan2 :)

anaa said...

hehe.. KCE, itu lah yang saya sedang hadapi ngan 2 first hero.. 7 ngan 6 tahun.. letihh...

mama tim said...

btul la kak..kdg2 kita bg sama adil..tp anak saya yg sulong tu selalu ckp saya tak adil..huhu

Afasz said...

seronok kalau ada ramai anak. ramai adik bradik.meriah time raya :D

dpt duit raya bykkkkkk


jemput singgah n join contest kat sini :

http://afasz.blogspot.com/2012/06/sihat-cantik-bersama-produk-kolagen.html