Featured Post

Jom Gaya Hidup Sihat ~ Makan dan Exercise

Another chapter of my exercise diary .. hidup Misz-ella camni la .. kalau tak kerja, exercise. Kalau tak kat Event kat Gym. Tu je la tempat...

Pecal Makcik Jawa

Pecal yang Makcik  Jawa ni jual kat Pasar Malam Paya Jaras serius sedap. Tiap kali ke Pasar Malam ni mesti nak beli. Selain kat sini, Makcik ni pun meniaga Pecal kat Pasar Malam Ijok.



Ada yang suka makan dengan Nasi Impit tapi buat kita, cukup lah begini ~ sayur-sayuran sahaja. Teringat masa kecik dulu .. Hari Mama buat Pecal adalah antara hari terbest. Goreng bawang putih, bawang merah, halia, belacan, asam jawa dan cili kering. Pastu kisar dan bancuh air asam jawa tu .. gaulkan dalam kacang tanah yang dah ditumbuk. Sebatikan dengan garam dan gula. Hmmmm .. makan rebut-rebut .. ulang-ulang kitorang. Rindulah zaman kecik dulu. Hmmm ..



16 comments:

pena rozie said...

tak pernah nak rase la...

pok amai-amai said...

Peh!! Sedapnye! Sy klu dpt pecal nie, nasi pun lupe. Yummeh!

pinky said...

mcm mana rasa ya??? sy tak pnh mkn pecal....huhuhu...

Chekgu Azrine said...

dah lama tak makan pecal..nampak sedap sangat..

Ati Masrif said...

kalau pecal org jawa mmg sedap
kat sini pun sama :)

miloais milo said...

antara makanan kegemaran iols...
nak plak kalo my MIL yg buat...
memang terbaik!

el said...

pecal alorrr mmg fevret el ni kc..kalo dpt mkn mmg ratah cam tu je sedap nyooooooooooooooo

Mrs Ledibet said...

sedapnye...i loikee..

Daddy Ziyyad said...

pecal ni bagus utk diet..makan sayur aja..hehehe..

yg membuat kan dia sedap ialah kuahnya tu..

deno said...

nyum2!!!! :)

sweetsourlife said...

sedapnya pecal..tunggu bukan puasalah baru dpt rasa. time tu baru ramai org jual

JunAina said...

Teringin tapi jauhnya nak pergi...mau sosat dari Kajang nih.

~~zana@pb~~ said...

tengok org yg potong timun tu pun boleh tau dia buat sedap...
Akk pantang kalau mkn timun, sengkuang ke..dipotong kasar, terus hilang selera.

Acik Erna said...

acik pun terliur ngan pecal ni..dulu acik selalu beli dipasar malam tanjung karang.

KuNanGKuNanG said...

masa sy kecik2, mak suka wat pecal hari jumaat, xtau la pe yg specialnye ri jumaat tu.ri lain mak xnak wat plak.he3

Peri PiA said...

Yums!nak try gi ijok la :)