Featured Post

Jom Gaya Hidup Sihat ~ Makan dan Exercise

Another chapter of my exercise diary .. hidup Misz-ella camni la .. kalau tak kerja, exercise. Kalau tak kat Event kat Gym. Tu je la tempat...

Kesayangan. Ketenangan.

When i say "kesayangan" .. fikiran manusia mula macam-macam. Yang pertama dibayangkan haruslah kekasih pujaan hati .. walhal kesayangan untuk i can be anyone .. my best friends, my family and whoever who has a special place in my heart. Bukan senang kau nak jadi my kesayangan. I must like like you and love love you very very much. Nak like like love love someone bukan mudah, kan. Bermula dengan sebuah perkenalan disertai dengan keserasian, baru timbul kemesraan dan kerapatan/keintiman. Most of my kesayangan is those who has built relationship with me for many years ... dah pernah susah senang bersama and off course my family members. 

I am happy to be with them. Feel blessed to have them. Apa yang kau nak dalam hidup ni selain dari hidup dilimpahi kasih sayang orang-orang yang disayangi? Jika ingin disayangi, kita harus dahulu mempunyai sifat dan rasa menyayangi. Jangan malu tunjuk kasih sayang. Jangan ragu ucap I LOVE YOu. Show that you concern and care. Perasaan harus diluahkan .. bukan dipendam. Let go. Say it. And Enjoy it. Kasih sayang anugerah Allah SWT pada insan ciptaanNya dan Allah berikan rasa kasih sayang itu pada insan terpilih sahaja .. bukan semua. Hargai Dia dan rasa yang ada. 

Bayangkan sebuah kehidupan di mana masyarakatnya hidup berkasih sayang .. saling membantu dan menyokong sesama insan saat diperlukan. Bayangkan bila kita bekerja dengan rasa kasih, sayang dan gembira. Masing-masing bertolak ansur, bekerjasama, bertoleransi, bergelak ketawa dan berharmoni. Yang berat jadi ringan .. yang susah jadi mudah.  Muafakat membawa berkat. Indah, kan.

This is AIMAN My Kesayangan. We practise wishing each other I LOVE YOU since the begining and now he is 17. Nak tidur cari mama dulu .. nak salam .. nak cium pipi. Nak letak telefon ber AILEBIU dulu. Mama love you too, Aiman.

Mama memang Tukang Drive if Abah didn't join us and Aiman is my Paparazzi.

Aiman nak makan Pizza. Jom .. jawab Mama.

Tak sedap kedua-dua plate rupanya. Hampa tapi bersyukurlah .. Mungkin sudah tersurat ini rezeki kita.  Walau tak menepati citarasa dan selera .. tetap bersyukur ... maka pizza itu kami habiskan bersama.


Dalam hidup, kita kena terima hakikat bukan semua yang kita nak kita akan dapat. 10 impian, mungkin hanya separuh Allah tunaikan.  Bersyukur.  Belajar menerima apa yang ada dan bersyukur atas rahmat dan kurniaanNya.  Bersyukur Allah kurniakan seorang Aiman walau impian nak anak ramai. Bersyukur ada kereta untuk ke sini sana walau hanya sebuah SUV lama. Bersyukur ada peluang ke sini sana walau kawan-kawan yang lain berlumba keliling dunia. Bersyukur Allah bagi rakan-rakan berstatus kesayangan buat pelengkap hidup ini.  Bersyukur punya adik beradik, ipar duai dan keluarga yang sentiasa menyokong dan memahami insan yang banyak kekurangan ini. Bersyukur masih mampu senyum walau hati keluh resah saat diduga.  Bersyukur masih ada yang memahami walau tekanan menghimpit diri kerdil ini.  Bersyukur atas segala-galanya .. In Sha Allah Allah mudahkan urusan kita.  Dengan bersyukur, kita REDHA dengan setiap kejadian dan ketenangan itu milik kita. Jiwa yang tenang is priceless. Kalau ketenangan jiwa itu ada dijual di Pavillion mesti ramai yang nak membeli sebab dalam dunia yang mendesak ni ramai yang tak da ketenangan jiwa. Tapi sayang, ketenangan jiwa itu lebih mahal dari henbeg LV, henbeg GUCCI mahupun BMW 5 atau 7 series maka ia tidak dijual di sana sini. Ketenangan jiwa itu anugerah Allah SWT buat umatnya yang sabar. Makin tinggi tahap kesabaran kita .. berganda-ganda pahalanya. SABAR. Sabar Ella. Apalah sangat menang dunia, kan.

Well .. thats all buat penyuntik semangat di pagi Isnin minggu baru ini.  Minggu baru .. cabaran baru .. dugaan baru. I am now spending my time at the hotel with my officemate. Officemate yang muda umurnya baru 26. Tidak gila-gila tidak juga pendiam.  Boleh je .. Ella can easily fit herself with anyone.  Penat gila Ella sebenarnya.  Siang Ahad ada Majlis Tahlil untuk Arwah Abah dan Bacaan Yassin untuk anak-anak yang bakal menduduki Peperiksaan minggu hadapan tapi Misz-ella tak dapat nak pergi. Banyak kerja .. nak buat camana. Nasib baik la ahli-ahli keluarga sangat faham. Sayang la kat korang sorang-sorang. Meh peluk cium sorang-sorang meh. Muahhhh..

I was tied up since Friday .. ada Majlis Restu Ilmu kat sekolah yang berlarutan sehingga Misz-ella harus tolak cuti. Cuti la konon tapi sebenarnya Misz-ella ada kat tempat kerja sampai 7 malam. Saturday beli barang keperluan dan petangnya ke rumah kakak sama-sama gotong royong untuk kenduri dan sampai rumah pukul 11 malam. Pagi Ahad dah bizi and only reached home by 7 .. rehat sejam dan sudah berada di Hotel best di kawasan elit ni sebelum 9 malam. Aku capek sangat-sangat.  Saat begini .. yang harus kuat adalah semangat.

Moving forward .. i have 2 weeks more to go. Sedih. Kecewa. Gembira. Berbaur rasa macam-macam ada and sometimes feel like failure. I pray for their best and my best. By the end of the day, life is not only about money but its about friendship, relationship and many more.  Friendship forever, can?

Dah-Dah-Dah. Sudah-sudahlah membebel tu wahai Ella. Nak jalan kaki ke tempat konvensyen yang jaraknya 300 meter je dari hotel kita. Sila doakan Majlis kami ye kawan-kawan. Tima Kasih. Bye.


4 comments:

Izwa Kamaruddin said...

uhh kak...ajar skit tips layan anak sampai jadi mcm ni..nak jugak belajar!

Kniedaz said...

membaca entry sis ni macam mendengar pakar motivasi bercerita..sangat benar tentang kesayangan itu. ^_^

Chot said...

touched & tears...haha...sensetip btl... :p

Anonymous said...

suka baca n3 ni !