Featured Post

Jom Gaya Hidup Sihat ~ Makan dan Exercise

Another chapter of my exercise diary .. hidup Misz-ella camni la .. kalau tak kerja, exercise. Kalau tak kat Event kat Gym. Tu je la tempat...

Sambal Bilis Misz-ella

Hello readers

Jom layan Segmen Resepi. I am good in cooking Sambal Ikan Bilis, you know. My family love it so as my close friends too.

Cooking Sambal Bilis might be easy for you but not me cause I am choosy and fussy. In another word, I am so particular about the quality.


 When it come to chosing the proper bilis, I love to chosed the 'unkopek' one. Bilis 'kopek' is definitely not my choice. No-No-No for Misz-ella. Told you I am cerewet, kan. I sanggup luangkan masa kopek ikan bilis dari beli bilis yang sudah dikopek. Lebih suka buat segala nya dengan airtangan sendiri dari mula hingga akhir. Cerewet gila, kan.


 Never use ready made cili giling, ok. Beli cili kering dan mesin sendiri. Tumis bawang besar yang dah dimesin dan cili kisar. Biarkan tumisan masak hingga cili garing. Masukkan air asam jawa, garam dan gula. Be careful with the salt, sometimes the ikan bilis is salty enough. Letak sikit je, ok.

Masukkan ikan bilis yang dah digoreng tadi. If terlalu pekat tambah sedikit air. Kacau rata dan rasa. Akhir sekali masukkan bawang besar yang dah dihiris.

And tadaaaa .. dah siap. Satu bekas untuk dibawa ke rumah mama satu lagi untuk my fren who requested for it. Humm rasa macam dah buat banyak tapi tak pernah cukup Sambal bilis Misz-ella ni. You guys really love it! So blog reader, Selamat mencuba. Bye.

1 comments:

jida said...

Tiba2 teringin nak masak nasi lemak dgn sambal ikan bilis untuk breakfast esok..dapnya..