Featured Post

Jom Gaya Hidup Sihat ~ Makan dan Exercise

Another chapter of my exercise diary .. hidup Misz-ella camni la .. kalau tak kerja, exercise. Kalau tak kat Event kat Gym. Tu je la tempat...

Peti Ais Tempat Transit

Hello .. Good Afternoon. Panas betul tengahari ni kan.  Pagi-pagi dah siram pokok tengok tengahari tetiba nampak layu dan kuyu.  Tapi kan, cuaca panas melenting ni paling best untuk jemur kain. Hrmmmm .. rangup kain i u.

Ok .. Entry petang khas buat Ibu-ibu, Mak-mak, Mummy-mummy dan Ummi-ummi, tapi kalo Bapak-bapak nak baca pun tak da hal .. no problem ye.  Kali ni Misz-ella nak cerita tentang Peti Ais.  Kalau Misz-ella cakap Peti Ais tempat transit sementara sebelum lebihan makanan ke Tong Sampah korang setuju tak?

Contohnya kan, bila ada makanan tak habis dan kita sayang nak buang, maka kita pun simpan la dalam Peti Ais, kot-kot nanti boleh kita ulang makan lagi.  Sehari, dua hari ok la. Lepas seminggu, dua minggu, tiga minggu tak berusik, maka ke Cik Tong Sampah la jawabnya. Betul tak? In my house, ini adalah perkara biasa ... mula-mula kita simpan sebab sayang nak buang, bila dah lama-lama, perasaan sayang pun dah tak ada maka ke tongggg la jawabnya.  Dalam erti kata lain, peti ais tu jadi tempat transit sementara sebelum lebihan makanan itu dipindahkan ke tempat terakhirnya iaitu tong sampah.  Huhuhu ... sedih but what to do .. nak makan pun dah tak boleh lagi. So the lesson is, Elakkan pembaziran makanan.  Masak berpada-pada jangan over.  Membazir itu amalan Syaitan dan Allah tak suka. Sayangkan makanan dibuang-buang, kat luar sana ramai orang tak cukup makan tau ...

Ok. Got to go. Sekian sahaja Al-kisah Peti Ais di tengahari ni.  Terima kasih baca. Byee ..

7 comments:

faraherda.razalan said...

Same le kite KC....huhuhu! Mule2 tak nak buang sbb syg. Last2? Cett!

Rai Ourkizuna said...

berlaku jugak dalam kes saya..

el said...

dulu el lau ada lebih mkanan terus buang x simpan

tp dah terikut style mil
dia sllu simpan lebihan mknan lam peti ais..even kdg2 tu leh tahan 2 3 hari ok

so sejak tu lah el mula simpan lam peti ais..x kira lah skit ke byk lau leh mkn lagi el perangat aje :)
atau esoknye pagi leh bw g ofis

Ummiakid @ lily said...

samalah kita KC....lagi satu feveret sayan dari dulu sampai skg...bukak peti ais bila panas...padahal aircond ada x nak di bukaknya....Akid nampak gaya mengikut jejak langkah...:P

Eye_nee said...

sama lah..dua hari lepas masuk kan lebihan bubur jagung..tak berusik juga...mlm td masuk kan lebihan kuih kasui pulak...tp yg pasti dua2 ni akan ke tong sampah lah jawabnya...

diana said...

kat umah kita pun macam tu kakchik..
nak elak kan rasa bersalah sebab buang kan..jadi buh la dalam peti sejuk dulu..heheh

Puan Bee said...

sebab tu masak sikit2 jek , senang nak makan dan basuh , tk suka simpan2 ee