Tuesday, July 24, 2012

Asam Rebus Kangkung

Hari tu ada kawan mintak resepi Asam Rebus Kangkung. Ye la kannn .. dah selalu sangat buat Kangkung Goreng Belacan so sekali sekali jom buat Kangkung berkuah pulak ye.  Ekcelikan, senang sangat-sangat cara-cara membuatnya. Tumbuk cili api, bawang merah dan belacan sampai lumat. Pastu titik serai. Pastu masukkan benda-benda tu dan kangkung yang dah dipotong dalam periuk dan rebus. Masukkan garam, sedikit gula dan asam keping sekeping dua. Masukkan la jugak kerang atau ikan bilis sebagai pelengkap. Senang, kan. Hmmm .. makan dengan nasi panas-panas dengan ikan goreng garing dan sambal belacan sedap tau. Silap-silap tak sedar nasi bertambah. Pas makan dah kenyang baru sedar*Auwwww .. lari diet ku* Hahaha.

Tadaaaaa .. ini la dia Asam Rebung Kangkung. Kalau dapat kangkung kampung lagi best tapi sekarang ni susah sangat nak dapat *unless u tanam sendiri* so berpuas hati la dengan apa yang ada. Janji kangkung. Hehehe.

*lupa nak cakap ~ buh serbuk kunyit sikit eh*

22 comments:

oshin-jamel said...

sedappppp.....lama x mkn kangkung ;)

kasihibu said...

x pernah tahu ada resepi ni

kakcik said...

Kakcik tengok gambo pun boleh telan airliur tau Ella. :)

baby lydia said...

petang gak nk try msak lah kak..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

tq KC kongsi ngan kami kat sini.sesekali xde minyak bagus gak kan. yg penting pedas dan ada belacan..weeee

yana halim said...

thanx kak ella.....petang nie wajib masak menu ni.. hihi...

Chekgu Azrine said...

Dasat kak cik ni..tghri br ni..huhu..terliur heh!!

Daddy Ziyyad said...

Ooooo...yg saya tahu kangkung goreng belacan aja..ahahaa

ummiakid-lily said...

KC...u buat aii terkecur tau...dah le suka asam² rebus ni...esok nak try...tak tahan....!!!! thanks share resepi...i like!!

ummiakid-lily said...

KC...u buat aii terkecur tau...dah le suka asam² rebus ni...esok nak try...tak tahan....!!!! thanks share resepi...i like!!

rATu kEBaYA said...

sedapnyer KCE... dah lama tak masak macam ni... klu kat kampung dulu selalu buat..

anaa said...

uishh.. menariks.. :)

Eye_nee said...

yg tau kangkung belacan jer...ni kalau lawan dgn ikan goreng panas...nasik putih..mau bertambah-tambah ni...

eelobor said...

saya lebih suka kangkung goreng belacan lagi best.... huhuhu

logorithm said...

Mmmmm! Lama tak makan kangkung.

Soalan: Naper kangkung kampung lebih sedap?

Jawapan: Sebab ia tumbuh kat tepi longkang.

:-p

jeBateja said...

Alamak...tetiba teringat akan asam rebus daging.....adehhhh

pinky said...

blh cuba ni KC...bulan bulan posa ni mmg best mkn yg masam2..

Elyn Sani said...

1st time tau resepi ni! Bule try lepas ni....

Yaya Azura aka Naz Azra said...

kankung titik dengan serai? cmner ye rasanya ye..
kena cuba nie..

diana said...

sayur kegemaran ni..kangkung..tapi mak selalu tak bagi makan..dia kata..
"sakit urat nanti.."
tapi mkan jugak..sebab sedap..
ehhe

Izan Ishak said...

sedapnya! dah lama tak makan kangkung...

Peri PiA said...

thanks kc!!bertambah menu masak2 :)