Featured Post

Jom Gaya Hidup Sihat ~ Makan dan Exercise

Another chapter of my exercise diary .. hidup Misz-ella camni la .. kalau tak kerja, exercise. Kalau tak kat Event kat Gym. Tu je la tempat...

Kembara ke Tasik Kenyir - Day 2


Smbung lgi citer ye kwn2 ...

Pagi hri ke 2 dimulakn dgn mkn Nasi Lemak ... Mak aih ... kt KL pn aku x mkn nasi lemak ... tgk2 kt tgh2 tasik ni aku kna gak mkn .... Kalo x mkn kang lapar lak .. so bedal je la ....  Menu ni sume Ina dh siap2kn dri KL lgi dn msing2 dh stuju ...

Tido 1st nite tu adalah sgt2 lena ye kwn2 ... indah dn nyenyak sungguh  ... Wlaupn tdak braircon dn tilamnya tdk lah seempuk tilam di rmh tp tidurku tetap lena umpama Sleeping Beauty ... hahaha ...

1st destination ari ni ialah ke Ikan Kelah Sanctuary.  Lbh kurang kul 9 pgi bru kitorg gerak dr Gua Bewah.  Lama gak prjlnan .. lbh kurang 2 jam.  Lpas parking hseboat tu kna plak hiking dlm 1 jam ... mndaki bukit ye kwn2 ... ini yg paling best ...  aku suker .!! 1.7km je tp dsbbkn brbukit2 tu yg ambek masa smpai 1 jam.  Bt dnt worry ... Kerajaan Negeri tgh bina jmbatan supaya lbh ramai org blh dtg ke Ikan Kelah Sanctuary ni.  Bkn sume org suka dn blh mendaki, kn.  So jmbatan tu djangka dpt mnarik lbh ramai pelawat ke sini ... Kita tunggu ye ...


Sempat posing .. ramai lg kt blkg tu ...


Ada tmpt2 rehat sepjg pendakian ... kita rehat dulu eh ...
smntara tggu yg len2 ..


Tgh jln2 tu ttiba ... eh... mcm ku kenal psgan suami isteri nih
Rupa2 nya btl .. Mama Mah ni adik abah ku
Dia tggal di Besut .. Keciknya dunia, kn
Kalo dh jodoh, dlm hutan camni pn blh trjmpa
Brkaca-kaca mata Mama Mah jmpa aku
Kalo korang nk tau, mak2 sedara aku blh Kelantan sume mmg camni
Kalo jmpa anak sedara ... mula la brgenang air mata
smbil peluk cium .. hehehe ...
Dr awal prjlnan lg aku dh brniat kalo blh nk jmpa sedara mara
d Trengganu rupa2nya kt sini trjmpa diaorg



Aboh dn anak2nya ... 2 org lelaki muda tu la anak aboh ... sepupu aku 

Lama gak kitorg borak2 ... Yg len2 jln dulu ... ada org KETENGAH bwk diaorg naik ... org hseboat plk teman aku smntara aku borak2 dgn sedara mara aku nih. Dh hbis borak2 aku pn start blik pendakian ku ke Ikan Kelah Sanctuary tu .. dh dkt dah .. nt more than 10 min arr ... Dr jauh dh dgr suara adik2 angkat ku trjerit2 .. tgh gediks la tu ... hahaha ...


Ha ... tgk tu ... Diaorg tgh brendam dgn ikan kelah ...
Smbil tu ikan kelah gigit2 mnja diaorg ... cium2 diaorg
Best tau
Rugi la aku tgh bln mngambang
Kalo x sure aku brendam skali
Ni aku dpt celup kaki jer ... frust ...

Lama gak kitorg kt sini.  Sbnrnya 3 jam shj wktu yg dibenarkan utk tiap2 grup.  1 jam mndaki ... 1 jam mandi dgn kelah ... 1 jam lgi utk turun.  Tp dsbbkn ari tu x byk grup, dpt la kitorg lama2 kt sini.  Lama gak kt sini ... dlm pkul 2.30 bru kitorg smpai ke bot.  Best giler ko .. mmg puasati sgt2 dpt mndi dgn kelah.

The next destination is Air Terjun Lasir.  Prjlnan dr sini ke Lasir dlm 2 jam jgak lah. Kitorg pn mulakn lah aktiviti memasak  ... Menu tghari ni best sgt2.  Spatutnya ari ni Smbal sardin je tp dsbbkn tokey hseboat brmurah hati bgi 5 ekor ikan baung dn 1 ekor ikan toman hasil pncingan ... nmpknya menu dtukar ke Asam tmpoyak ikan baung, Swit sour ikan toman dn Jus oren sunquick. Wpn tggal dlm hseboat .. mkn tetap mewah babes ...

Ikan toman swit sour yg sedap giler.  Yg ni Nuar masak.
Dia ni mmg Chef kt Hspital Jengka.
Bagus bdk2 nih ... aku bangun tido je tgk2 air dh siap ... aku suker ..


Masak asam tempoyak ikan baung. 
Tempoyak ni Shahrin bwk dr Jengka
Dia dh niat dah .. kalo dpt ikan kita masak tempoyak
Mmg rezeki ko la Shahrin ...


Jus oren sunquick yg sejuk sbb kitorg bubuh airbatu byk2.  Best !!


Smpai ke Lasir pn dh ptg, sepatutnya awal lgi, tp disbbkn kitorg lama sgt kt Kelah Sanctuary td so dh bhind time la. Smpai  kt Lasir tgk2 dh ada 2 hseboat prking kt situ ... Ada gak 1 chinese grup yg x ambek hseboat .. diaorg camping je.  So kitorg pn prking je hseboat kt belah luar skit ... brmlm di Lasir lah kita mlm nih ... Best2x ... aku suker.  Ari ujan plak ..  x da rezeki kitorg ke air terjun ptg ni sbb nk ke air terjun tu kena mndaki lgi so kalau ujan it's quite dangerous.  X jauh pn sbnrnya ... dlm 10 min pndakian shj ... brsantai lgi la kitorg.  Aku pn layan Astro .. Yes !! ari ni ada Marathon Benci Bilang Cinta ... aku book arr remote Astro tu ... yg len men jauh2 eh .. hehehe ... Ada yg main kad .... yg terjun tasik pn ada ... Ina la nya idea ni .. dia dok bodek laki aku teman dia trjun tasik .. bagus ko ina  ...  x takut mncuba.  Mula2 sume org x nak trjun tp bila 1 of the hseboat worker memulakn pnerjunan .. yg len2 pn mula arr terjun sma trmasuk la anak aku si Aiman ... x sangka Aiman berani mandi di Tasik yg dlm tu ... hehe ... Aku x terjun weih ... Aku layan astro + novel je ... 2 in 1.  Hahaha ..



Hbis mndi tasik pn dh dkt Maghrib.  Mlm ni kitorg buat BBQ atas hseboat.  Yes !! Aku suker .. Ish2x ... sume benda aku suke, kn ... Hahaha ... So our menu fr the last nite is Spagethi , BBQ ayam, udang dn sotong ... sukernya aku ... Fr yr info bahan2 basah kitorg order dr Pkcik Hseboat.  Dia yg tlg belikn utk kitorg.  Mcmana lah kitorg nk bwk bahan2 basah dr KL ... tul tak??

So ... Kembara ke Tasik Kenyir utk hari yg ke 2 kitorg akhiri dgn BBQ atas Hseboat.  Byk pengalaman mnarik kitorg dpt ari ni .... dn yg paling menarik dh tentulah mandi dgn Ikan Kelah ...  Best oo kwn2 ...


 
















0 comments: