Featured Post

Jom Gaya Hidup Sihat ~ Makan dan Exercise

Another chapter of my exercise diary .. hidup Misz-ella camni la .. kalau tak kerja, exercise. Kalau tak kat Event kat Gym. Tu je la tempat...

Kawan Aku Putus Cinta

My fren broke-off with her boyfriend yesterday. Kesian aku tengok dia. Menangis tepi katil. Menangis tersedu-sedu. Sampai bengkak mata.

Tapi dalam kesian I am happy for her. Tak guna kau bertahan lagi. Sebab dia tak menghargai. Paling pantang bila my fren cakap masa gaduh sebelum break-off .. Boyfriend dia langsung tak pujuk. Dia menangis beria pun Boyfriend dia buat tak tau je macam tak da rasa.

Hurmmm .. so Ungentleman. Man is suppose to melindungi, bukan menyakiti. Lelaki sepatutnya memayungi bukan pentingkan diri. Aku memang pantang kalau lelaki nampak perempuan nangis tapi dia buat tak tau je. Big Mistake!! Sebab lelaki itu sedang diduga ke'macho'an dia sebenarnya. Kalau dah sampai peringkat keluar airmata pun dia tak simpati .. dia buat tak tau .. then dia sangat tak gentleman, dia sangat tak macho. Elok la kau blah angkat kaki.

Then my fren cakap dia takut .. dia tak boleh bayangkan how hidup dia without her boyfriend. Sebab dia cinta sangat dan dah lama dengan boyfriend dia .. selama ni boyfriend dia banyak tolong, banyak support hidup dia. Aku cuma boleh cakap .. Kau redha je lah. Kalau lepas ni kau perlu bersusah payah, kau redha. Kalau lepas ni kau perlu merangkak dari bawah, kau pasrah. Kalau lepas ni kau perlu merempat di mana-mana, kau tabah. Kau tak da pilihan selain dari ingat yang Allah sentiasa ada. Kau berdoalah banyak-banyak. Selagi kau doa, selagi kau ingat Dia, selagi kau berusaha, In Sha Allah. Tak guna beb, kalau duit banyak tapi hati kau tak bahagia. Tak guna hidup mewah tapi dalam hati kau merana. Duit boleh cari beb. Kau percaya lah cakap aku. Happiness is Priceless. Tidak terhingga nilainya hatta Wang Berjuta. Percaya lah beb. Lagipun aku selalu bagitau, kan .. hati kita satu je. Kita tak boleh control hati orang tapi kita boleh jaga hati kita. Jaga hati kita beb. Kau cari bahagia dulu beb .. bila ada bahagia, macam-macam kau boleh buat dalam hidup ni.  Tapi kalau hidup dalam tak bahagia ... camana kau nak teruskan kehidupan beb?

Then i asked .. apa punca?
Dia kata boyfriend dia buat dia macam sampah. macam Spare part. Boyfriend dia akan cari dia bila perlu kan dia sahaja. Bila dikelilingi kawan-kawan, dia tak da tempat. Sedangkan pada dia, boyfriend dia lah segala-galanya. Dia kata dalam hidup aku, aku tak da sapa-sapa beb, aku ada boyfriend aku je. Mak aku dah buang aku .. adik beradik aku 'against'aku .. aku harapkan kasih sayang boyfriend aku je. Ohhh sedih. Aku sedih dengar beb. Part ni Misz-ella paling sedih dengar. Macam sebelah pihak beria-ia bagi kasih sayang, bagi 100% perhatian dan jiwa tapi sebelah pihak lagi sambil lewa. Kau pernah dengar orang cakap tak beb .. Marry someone who loves you more than you love him. Nampaknya kau je yang beria-ia beb .. boyfriend kau acuh tak acuh je. Not fair aku rasa beb. Not fair. Baik kau angkat kaki blah je beb.

Kawan aku nangis dan nangis. Sampai sesak nafas. Sampai muntah-muntah. Sampai sakit dada. Nasib baik Misz-ella ada. Sabar lah. Bertahan lah beb. Misz-ella sikit tak cakap Jangan nangis tapi Misz-ella lagi suruh dia nangis. Menangis la beb. Menangis lah. Keluarkan semua kesedihan kau. Menangis lah sampai kau rasa lega. Dan dia pun terus menangis bagai tiada hentinya sampai Misz-ella pun nangis sama.

Its take two to make things happen. Kena dua hala. Kalau hanya sehala, memang lelah akhirnya. Misz-ella harap dia kuat. Misz-ella harap Allah bagi dia kekuatan untuk teruskan kehidupan. Misz-ella doakan agar Allah buka pintu rezeki buat dia agar dia tak perlu merangkak, merempat bagai dikatakan. Misz-ella harap ada cahaya menanti dia di hujung jalan sana. Misz-ella harap dia cepat bangun dari jatuh dia. Misz-ella harap dia boleh teruskan kehidupan walau berseorangan dan serba kekurangan. Misz-ella harap dia cepat keluar dari kegelapan dan kekusutan. 

Moral of my friend story - buat pasangan bercinta di luar sana, please appreciate your partner. Show your love to him/her. If ada apa-apa dia tak puashati, fix it a.s.a.p. Kalau u tak fix from the beginning, kalau u tak layan tiap rungutan .. things get bigger dan ini lah jadinya - A VERY SAD LOVE STORY.

Ok dah. Cukup dah Misz-ella share story my fren kat sini. Misz-ella nak gi Jogets!! Eh jom la joget dengan i. Jomsss!!








7 comments:

mila said...

kalau dh perasaan cinta xde dlm diri seseorg tu, mmg mcm tu lah dia buat..mcm u kata bf dia xlyn pn tgk dia nangis kan..sb dia dh xde rasa pape kat yr fren..kesian yr fren.separuh mati percayakan bf dia...tp bgs jugak dorg clash drp terus diperbodohkan..

takpe...lambat laun, bf dia pasti akan rasa ape yg yr fren tu rasa.. roda itu bulat

Unknown said...

macam lama je nangis tu , berapa lama ? huuhuu..
apa-apa pon jodoh yang lbih baik akan tiba dengan sednrinya jika sentiasa berdoa.

uncle gedek said...

Joget putus cinta ke...?

Misz-ella said...

@Mila Hilas

Yess!! I agree with you. Misz-ella doakan yang baik-baik buat dia. In sha Allah. Amin.

Misz-ella said...

@Syafik Kamaluddin,

Berjam-jam dia nangis. Takmo diam. Ye betul. Misz-ella pun cakap camtu kat dia.

Kniedaz said...

hope she will be ok...mungkin ambil masa tapi insha Allah..doa yg terbaik untuk dia..

Misz-ella said...

Uncle Gedek,

KahKahKah. Maybe saya should coreograph Joget putus cinta utk dia