Featured Post

Jom Gaya Hidup Sihat ~ Makan dan Exercise

Another chapter of my exercise diary .. hidup Misz-ella camni la .. kalau tak kerja, exercise. Kalau tak kat Event kat Gym. Tu je la tempat...

Sayang Atau Cinta?

Hello ..


My friend challenged me to write this entry. She want to hear this topic from my point of view. Aduhaiii kawan sendiri dah pandai bagi Task kat Misz-ella ... bukan main kau ye. OK .. Saya sahut cabaran memerah otak membuat Entry ini to make her happy. 

Sayang Atau Cinta?
Saya sayang awak tapi saya tak cinta awak.
Can you see the different?


Sayang ialah perasaan yang lahir dari hati tapi Cinta lahir dari lubuk hati yang lebih dalam lagi. Sebuah perhubungan bermula dari rasa suka, kemudian datang sayang dan kemuncaknya ialah Cinta. Dengan cinta, kita bina istana bersama. 

Sayang tidak sehebat cinta kerana Cinta is a feeling which is deeper than Sayang. Dengan Cinta kita boleh buat apa sahaja tapi tidak dengan Sayang. Sayang is surface but Cinta is deeper.  Cinta is the best and definitely give you a better feeling compare to Sayang. Cinta is the Champion here.


Cinta sangat istimewa ~ Rasa yang Allah SWT beri kepada kita buat orang tertentu sahaja. Bertuahnya kita kerana dipilih untuk dicintai dan mencintai. Bertuahnya kita kerana Allah SWT beri peluang pada kita menduduki ruang paling dalam hati orang yang mencintai kita itu.

Cinta is Two-way .. taking care and loving each other. Cinta is about giving and receiving .. memberi dan menerima. Cinta perlu dizahirkan dengan ungkapan dan perbuatan. Cinta sehala adalah sangat melelahkan. 



Tetapi .. sedalam mana pun Cinta itu, kalau ditakdirkan kecundang di tengah jalan .. kita tak boleh buat apa. Takdir Tuhan kita tak boleh lawan. Ramai yang sedih bila putus cinta tapi percaya lah yang putus cinta itu bukan lah penghujung jalan hidup kita. Walau pun kecundang, walau impian hanya separuh jalan .. just leave. Tak guna hidup dengan orang yang hanya menyayangi tetapi tidak menyintai. You must win Cinta not Sayang to live together forever. Your life will be empty and meaningless bersandarkan pada Sayang dan bukan Cinta. Its like staying in a big beautiful bungalow with broken window. Nampak indah tapi ada cacat celanya.

So friends, check your feeling ~ Sayang Atau Cinta? Dont confuse. Kalau Cinta .. jaga lah sebaiknya kerana Cinta itu sangat istimewa. Kalau sekadar Sayang .. hanya sayang sahaja tak boleh buat apa. Ehh korang faham tak apa Misz-ella membebel ni? Hahaha.

Ok dah-dah. Tak nak cakap banyak dah takut nanti dapat gelaran Doktor Cinta. Hahaha.




3 comments:

Kniedaz said...

kena check hati betul2, mana satu cinta, mana satu sayang,alhamdulillah, saya dah jumpa cinta saya, insha Allah..

Anis Farhana said...

aduhhh jiwangnya entry kali ni :P

monalea said...

seronok pulak baca entry ni. teringat zaman dicintai dan mencintai sampailah membina istana. hihihi