Featured Post

Jom Gaya Hidup Sihat ~ Makan dan Exercise

Another chapter of my exercise diary .. hidup Misz-ella camni la .. kalau tak kerja, exercise. Kalau tak kat Event kat Gym. Tu je la tempat...

13 Ramadhan 2012 ~ Kita masak macam-macam.

Bulan puasa ni kan, memang semangat nak masak sendiri terutamanya lauk pauk. Takmo la beli. Sebab pernah terkena masa nak beli nampak sedap bila makan tah apa-apa tah rasa. So the best choice is masak sendiri. Sampai rumah 5:45 petang .. ada sejam lebih lagi. Sempat ni ... Sempat ni*dalam hati* Dalam hati dah ada dah standby dah nak masak apa.

Mula-mula kita masak ni ~ Ayam Lemak Cili Api. Selalunya kita tengok orang buat masak lemak mesti kuah dia macam berminyak. Yang kita punya ni kurang sangat minyak dia ... sebab ayam tu dah ditogelkan dulu .. 'skinless' .. kulit semua kita udah buang. Kurang cantek eh kuah ktia ni .. tak pe la .. yang penting 'healthy'

Pastu masak ni ~ Sayur Sawi Bunga Hijau + Udang. WaWaWa .. yang ni sedap sangat. Lauk ni habis dulu.

Pastu kita masak ni ~ Sambal Kentang + Tempe. Tak masak banyak pun .. 2 biji kentang dan sepeket tempe je.  Pagi ni bawak sikit ke opis bagi kat kawan-kawan yang cuti puasa. Pastu Fiza cakap ~ Ella pinjam tangan .. nak bawak balik rumah .. nak masak Sambal. Sambal kau sedaplah. Hehehe .. dah terbiasa masak sambal. Mula-mula masak dulu tak sedap sangat tapi sebab dah terlalu biasa masak sambal *feveret Aiman* sudahnya sekarang Sambal Misz-Ella sentiasa ditunggu-tunggu oleh Aiman dan Geng Makan. Nanti la ye Geng .. whenever i free i masak sambal banyak-banyak .. pehtu i bagi sorang sikit. Hehe.

Teringat dalam Peti Ais masih ada baki Ikan Terubuk Masin Sarawak yang KY bagi. Goreng kepala dia sebelah. Nak makan nanti perah limau dan makan dengan iringan-iringan dia tu. WaWaWa .. masak lemak cili api + ikan masin? Bertambah-tambah kita makan tauuuuuu ..

Masa kita masak, Aiman nampak ayam ada lagi. Maaa .. goreng Ayam ni ma. OK lah .. kita goreng dengan garam kunyit je ye la ye ~ Lauk extra untuk Aiman yang berpuasa sorang-sorang kat rumah. Minggu depan Aiman dah boleh pegi sekolah. Yeayyy!!

Bila dah susun camni Aiman kata .. Maaaa .. sume ni feveret Aiman. Tak sabarnya nak makan. Ayam Goreng tu dah panggil-panggil Aiman la Ma. Jappppp .. sabar dulu. Hehe.

Tetiba ... Surprise!!!! Dah dekat nak berbuka ..  jiran putih melepak kita Kak Ani bagi kita Cokodok Udang. WaWaWa .. macam tau-tau je dialog kita dengan Aiman lepas siap masak tu. Aiman .. kalau ada Tepung Gandum boleh buat Cokodok. Mama lupa nak beli tadi. Tak lama pastu dapat kol .. Ella, suruh Aiman datang rumah. OK. Bila Aiman balik je dia cakap .. Mama .. auntie Ani tu macam tau je mama nak makan Cokodok eh. Hehehe. *Rejeki*







26 comments:

mamyharraz said...

wahh lazatnya menu..semua u kegemaran sy jugak!

sambal tempe+kentang paling terliur sedapnya KC..

pinky said...

alhamdulillah rezeki KC...

Aiman nga saya cam sama....huhuhu suka makan smbal...tak kisah sambal apa...kena menuntut ilmu sambal nga KC ni...setiap kali tgk KC nya masak sambal...wallaahhhh

kasihibu said...

memang banyak jenis, semuanya nampak yummyyy

ok dah kuah gulai ayam tu kc ;p

Farah Shamsudin said...

kak, akak wat sambal cemana? sedap ni yg nk tau resepi nih.. heee..

kakcik said...

Tengok saja pun kakcik tahu semua lauk pauk yang Ella masak tu sedap2 belaka. :)

Hidayah Bach said...

mak aiiiii...
kakchik...saspek betul lah..!
sejam lebih sempat masak semua nih..
huhu..jangan kan opismate akak ,
dayah pun nak pinjam tgn akak kalau cam gini gayanya...

~ini baru supermak~

hehe..

Daddy Ziyyad said...

Benar...masak sendiri, walaupun lauk simple simple...lebih sedap....kos pun jimat...bersih..

-Sara- said...

complete lauk tu hehe

Rai said...

meriahnya lauk pauk KC.. saya pun buat sambal kadang jadi kadang tak.. skang ni da makin jarang masak sbb anak2 tengah nak membesar taknak bagi yg pedas kerap2 sangat..

:: Mrs.Eady :: said...

humakaiiii......sedap sedap belaka!!!

anaa said...

rajin KC masak masak... lauk best2 lak tu.. :)

laskar pelangi said...

Kakchik,kita tengok ayam lemak cili api tu,rasa terliur nak makan untuk berbuka puasa petang nanti.hik3 =D kalau kita grg ayam pon,kita suka buang kulit2 dan segala lemak.tak suka lah benda tu semua.kalau kat kedai,mana nak buang benda tu, nanti ayam nampak besar gitu..hek3

Kesuma Angsana said...

sempat juga ye kakcik masak 2 -3 benda tu hehe hebat tul!

Suara Kalbu said...

Aduhhhh..semua sedap sedap Kak Chik

Paling tak menahan terubuk ikan masin tu huh uh

Chekgu Azrine said...

sambal kentang tempe tu mmg tak menahan nengoknya..hahaha

mekchu said...

perfecto!! mekchu pun mcm aiman.. semua tu feberet tu.. adoiiii.. mula2 tgk gulai dah terliur, tgk pulak udang yg tergolek tu.. pas tu ada pulak terubuk masin.. last2 cekodok udang.. ohh tidakkkk!!!!!

Yunus Badawi said...

Nanti bila masak sambal tu banyak2 masukkanlah saya dalam senarai geng makan tu .... hehehe


Kalau tak, kenalah saya pulak pinjam tangan Ella

Mrs. Abi said...

kentang dgn tempe tu mmg peberet sy jugak kak... hehehe...tp sy kalo wt sy suke keringkan lagi kuahnye...biar melekat btol2 kat kentang tu...nyum2

diana said...

kakchik ni serba serbi boleh..memask pun pandai...:)

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

Wow kak cikkkkk byknye mkanan...
Ila.kalau msk ikan terubuk tue potong kecik2

eelobor said...

aduiii....terubuk masin. dah lama la tak pekena ikan terubuk nih

Nurul Akmal said...

semuanya sedap sedap..

azieazah said...

Memang dah kena la rentak lauknya. Kalu makan 3 pinggan pun takda sapa nak marah... hehehe

Azian Elias said...

Aduiiii sedapnya.... cekodok tu macamana pun tetap sedap kann..

Peri PiA said...

Alhamdulillah,seronok nya perasaan itu :)

SURIA AMANDA said...

semua tu my favvy...adeh...x leh tahan kecur air liur dah ha...