Wednesday, February 29, 2012

Kerja jadi Ibadah kalau kita ikhlas

Dulu, saya dan keluarga pernah berguru dengan seorang Ustaz yang datang ke rumah.  Ustaz mengajar kami tentang bagaimana tiap kerja yang kita lakukan akan menjadi 'satu ibadah' dan mendapat keredhaan Allah SWT hanya jika kita benar-benar ikhlas melakukannya.

Kata Ustaz, Ikhlas harus lahir dari jiwa bukan dari kata-kata. Means .. lakukan tiap kerja dengan rela dan redha tanpa mengharapkan apa-apa ganjaran atau imbuhan seperti puji-pujian, kenaikan gaji atau pangkat dan sebagainya. Dalam erti kata yang lain "Tangan buat kerja mulut diam sahaja." Barulah Nur atau Cahaya akan terpancar di wajahnya. Hmmm ..camtu la pesan Ustaz. Masalahnya, zaman sekarang ni, susah nak cari orang yang benar-benar "ikhlas". Kebanyakannya mengejar Duniawi. Mahu dipandang tinggi oleh Boss .. mahu dipuji .. mahu dibalas dengan imbuhan dan ganjaran .. dan akhirnya wujud lah mereka-mereka yang "buat sikit tapi bunyi lebih". Tambah sedih bila mereka sanggup menjadikan kawan sebagai lawan. Ganjaran wang, pujian dan imbuhan menjadikan mereka kelabu mata. Manusia semakin lupa nilai insani di saat mereka terlalu mengejar duniawi. Maka wujudlah situasi kawan "cucuk" kawan dan situasi  "Aku yang paling bagus .. Aku yang paling rajin .. Orang lain sume salah". Alahaiiii .. sedih.




12 comments:

rina said...

sepanjang saya bekerja saya tgk yg lebih cakap ni kerjanya kurang..kadang2 nak buat pun dia tak tau..yela nak cover kelemahan dia tak reti buat kerja..kena la present yg dia kebabom....kita tangan yg buat kerja..dia mulut yg bekerja..

tak kisah la kalau tak libatkan org lain..tapi nak tunjuk hebat kena la buktikan dia mmg betul2 hebat..kerja keras..tapi nak tunjuk hebat dgn jatuhkan/burukkan org sgt la tak patut..nanti yg tau buat keja dah kena tendang baru terkebil2 biji mata taktau nak settlekan keja..masa ni baru bos nampak sapa yg tau buat keje sebenarnya..

tapi kenapa ramai bos mmg suka dikipas ye ??? mmg suka sgt dia dibodek..

ctpayong said...

betol3x and kalau iklas lansung tak rasa satu burden malah happy nak siapkan.

Acik Erna said...

assalam ella..terima kasih acik suka apa yang ella kongsikan

kakchik@ella said...

@Rina, saya pun tertanya-tanya ..Knp boss suka dikipas? kalau tak bodek dia, tak kipas dia, dia tak pandang. Knp ye?

Lg 1, saya pun stuju dgn komen awak ~ Org yg riuh ni sbnrnya tak tau buat kerja so nak perhatian boss terpaksa la guna lain cara. Depan Boss angguk kepala belakang boss cari "mangsa". suruh org ajar, dia dpt nama. Kesian org camni, kan. Bermuka-muka!!

kasihibu said...

paling tak tahan melihat lakonan mereka yg bersikap macam tu, eeee..kalau ikutkan hati yg geram
sangat sesuai kalau di samakan dengan lembu punya susu sapi yg dapat nama kan?

Tina Othman said...

tahlah kc, kekadang hati ikhlas tapi bila reward yg kita dapat selama kita setia bertahan kat sini tak setimpal, rasa sedih sangat

mmg mood agak down sikit skrg ni, sebabkan hal tu

najihah sahami said...

kat tempat kerja mish pun ada sorang tu, buat kerja yang orang nampak je,. yang orang tak nampak, yang tak berapa hebat, dia serah kat orang lain. dia nak nama je. mulut kalau time meeting potpet2 mengalahkan bos. padahal cakap kosong. benci!

nyanyisunyi said...

janji kita ikhlas sebab nak bagi anak-anak makan dengan duit yg halal....betul kan ella..

laskar pelangi said...

thats true:)
kena sentiasa ikhlas walau ape sekali pun. bila dah ikhlas,buat kerja pun seronok:)

Dee said...

biar Allah SWT je yang tahu keikhlasan kita kan..lagipun kerja tu pun satu ibadah..

KC dulu dok jakarta eh..wah..mesti tak herankan..kami je yg mcm jakun sket..hahaha..

Peri PiA said...

ikhlas itu sgt penting,tp dunia kerja byk mcm tu

Anonymous said...

Everything is very open with a clear description of the issues.
It was really informative. Your website is extremely helpful.

Thanks for sharing! payday loans
Stop by my blog post : check into cash