Featured Post

Jom Gaya Hidup Sihat ~ Makan dan Exercise

Another chapter of my exercise diary .. hidup Misz-ella camni la .. kalau tak kerja, exercise. Kalau tak kat Event kat Gym. Tu je la tempat...

Cite raya lagi ..

Nape eh ... ada org yg jenis bila tiba turn raya rmh mertua dulu .. dia try nak ngelak. Mcm2 alasan dia bagi. Kalo blh nak turn tu ditukar. Tak seronok eh raya dgn mak dan ayah mertua .. ipar duai?

Pada aku la ..raya belah mana2 pun sama. Meriah atau tidak .. seronok atau tidak .. semuanya trletak pd hati kita. Kalo kita blh 'masuk' dgn sume org, msti tak da masalah, kn? Selama 15 tahun aku hidup dgn org-org brgelar suami, mertua, ipar-ipar dan biras-biras, byk kali gak aku raya sebelah mertua dulu. Ok je .. tak masam muka pun .. tak muncung pun .. tak gaduh2 pun.  Hehe .. Raya sblh mertua dulu pun meriah gak. Sbb persiapan raya dibuat beramai-ramai .. dh mcm kenduri pulak aku rasa. Tapi penatnya?? Fuh .. jgn ckp la.  Mana tak penat .. bkn sikit2 pnya masak. Pulut je dah 7 kilo, pastu mesin kelapa smpai 16 biji. Yg buat kerisik lagi?? Sndiri kira la .. hehe ..

Bila turn aku raya mertua ...1 je yg aku tak tahan. Pagi2 Syawal, bila aku kol Mama .. alamak .. menangis la pulak mak aku tu. Mcm la aku tak balik raya setahun. Hehe .. Biasanya aku jwb camni 'Rilek arr ma .. Jgn sedih2 .. Raya kan sebulan .. Esok2 Kakchik balik arr'.  Sentimental btl mak aku tu, kan. Hehe ..

Kalau raya sblh aku dulu, lain pulak caranya. Adik beradik aku masing2 masak kat rmh sndiri. Pagi raya adalah saat yg ditunggu2. Wah .. masing2 excited. Nak tgk baju raya warna apa .. nak tgk apa yg masing2 masak. Lepas sembahyang raya je, sume brkumpul kat rmh mama, bawak mknan masing2. Uui .. meriah meja .. mcm2 ada. Sume nak kena rasa lak tu. Kalo tak rasa kang ada lak yg kecik ati. Kitorg mkn ramai2 .. brmaaf2an brmula dr anak sulung smpai yg bongsu .. pastu ambik gambar rmai2 .. pastu habis. Balik la kitorg ke rmh mertua masing2. So, biasanya dua2 org tua aku jmpa raya pertama. Adil, kn kitorg?? Hehe ..

Raya ke 3 biasanya kitorg beraya dgn sedara mara Abah di Kelantan pulak. Sume akan brkumpul di Resort milik Ayah Ngah di tepi Pantai Tok Bali. Rasanya ada dlm 4 generasi keturunan arwah Tok Ayah dan Cek berada di sini utk meraikan Aidilfitri brsama2, lebih seratus org rasanya ... tu belum trmasuk staff2 Karangkraf yg Ayah Ngah jemput gak tu. Tumbang la seekor lembu. Acara brmula dari pagi smpai ke mlm. Esok pagi ramai2 lepak tepi pantai. Mandi laut sama2 .. main bola pantai sama2 ... sarapan sama2. Masa ni tak kira pangkat atau darjat lgi dah (Ada diantara sedara mara aku sblh Kelantan yg brgelar Datuk dn trsenarai dlm kategori 'Melayu Terkaya di Msia').

So .. kesimpulannya .. tak kira la raya kat blh kita dulu ke ... mertua dulu ke .. kalo ko pndai bwk diri, mesti meriah!! Tahun ni je raya aku tak meriah dn berbeza sbb ayah pulang ke rahmatullah 3 hari lagi mnjelang raya. Kelantan aku tak balik tahun ni.  Rmh mama pun raya ke 3 baru aku pegi. Tak pe .. tak kesah. Insyallah ..panjang umur raya tahun depan kita beraya lagi.  Tunggu .. hehe ..


0 comments: