Featured Post

Jom Gaya Hidup Sihat ~ Makan dan Exercise

Another chapter of my exercise diary .. hidup Misz-ella camni la .. kalau tak kerja, exercise. Kalau tak kat Event kat Gym. Tu je la tempat...

Jangan Sibuk Boleh

Hai. Assalamualaikum Readers.

Tetiba nak share akan satu Kisah tentang keasyikan/kesibukan manusia bercerita atau ambil tau akan Al-Kisah disekelilingnya. Dalam ayat yang lebih tepat  ...   "terlebih ambik tau/terlebih busybody".

Satu kelemahan orang kita, bila bercerita tentang orang lain .. seronok yang teramat sangat sampai lupa yang terlebih cerita, ianya hanya akan mengundang dosa. Jangan terlebih sibuk boleh tak? Its is very unhealthy.

Seronok sangat cerita tentang orang .. duduk gossip ramai-ramai .. buka aib orang .. sampai terlupa yang kita pun manusia biasa yang tak lepas dari diduga.  Dok cerita pasal rumahtangga orang tu .. orang ni .. sudahnya rumahtangga 'subjek-subjek' yang dikatakan itu tak ada apa-apa rumahtangga dia yang tergadai akhirnya.  Kuasa Allah SWT .. Kun Fa Ya Kun itu milik Allah SWT. Apa yang dia sibukkan dulu .. Allah SWT balikkan kat dia, maka dia sekarang adalah seorang Ibu Tunggal. Hmmm ... pengajaran buat kita semua, kan.

This remind me about what people say .. Bila kita tengok sesuatu terjadi .. sesuatu menimpa orang yang kita kenali, sebagai manusia kita buat kerja kita .. jangan menghukum kerana itu kerja Tuhan.  Apa yang terjadi disekeliling kita, kita tengok, dengar dan perhati.  Ambil ikhtibar. Lain orang lain bahagiannya, lain dugaan Allah SWT kepada dia. Itu nasib dia .. dugaan dia. Kita tak tau lagi nasib kita macamana. The best, dont talk but learn from the surrounding. Doakan kawan-kawan kita kuat dan tabah menghadapi dugaan hidup. Jangan cela atau mengata/mengutuk dia. 

OK la ye. I got to go and do something else.  Sekian Al-Kisah Misz-ella terkenang akan satu Kisah Benar/Realiti  yang pernah terjadi pada seorang yang saya kenali.  Moga Kisah ini ada pengajaran buat kita menghadapi dugaan hidup ini.

Selamat Hari Jumaat.  Wiken is approaching us already .. Look forward for Saturday and Sunday. Yeayyy .. nak jumpa kesayangan hujung minggu ni *suka sampai rasa nak joget-joget .. Hihihi*







6 comments:

Hajjah Noraini @Nanie said...

Assalam Ella,

Yea betul, belajar dari surroundings.

Katup mulut, hanya lihat dan buat iktibar utk diri sendiri.

Alhamdulillah,
Ella faham dan bukan seorang yang penyibuk

Izwa Kamaruddin said...

weekend? jom joget joget! :D

Kniedaz said...

kalau tak suka jadi bahan, jangan jadikan org lain bahan, betul tak KC?
Selamat berhujung minggu

Mama Zharfan said...

happy weekend KC!
comel KC dlm pic tu--nampak mcm 20s jer :)

ain zulkarnaind said...

btol kc.. rimas juga jenis busy body ni.. pastu sebar cerita merepek huhu

zino said...

salam hujung minggu...