Featured Post

Jom Gaya Hidup Sihat ~ Makan dan Exercise

Another chapter of my exercise diary .. hidup Misz-ella camni la .. kalau tak kerja, exercise. Kalau tak kat Event kat Gym. Tu je la tempat...

Intelligent

Intelligent. 
Bijak.
Pintar.

My friend has her own specification on Ciri-ciri yang patut ada dalam seorang teman @ kawan yang dikehendakinya and one of them is "must be intelligent but not necessary highly educated".

"Intelligent" tidak boleh dipelajari di sekolah @ University but it comes or grows with you upon maturity. Kepintaran dan kebijaksaan seseorang tidak boleh diukur melalui "How many scrolls he or she collected" tetapi cara seseorang itu berfikir, melihat sesuatu isu dalam kehidupan dan kebijaksanaan seseorang itu dalam menangani krisis atau konflik yang melanda dirinya. Ini semua hanya boleh didapati dari pengalaman dan pergaulan. Pengalaman mematangkan .. mengubah cara kita berfikir dan seterusnya membantu kita dalam menghadapi krisis kehidupan.

Kata kawan ai .. Nak jadi orang yang 'highly educated' senang. Belajar kuat-kuat .. sungguh-sungguh .. u dapat. U tak belajar .. u main-main .. u tak dapat.  Orang camni .. 'on paper' memang berjaya. Confirm cemerlang kalau keupayaanya diukur di atas kertas.

Manakala untuk  menjadi seorang yang "Intelligent" tidak senang dan bukan mudah. Sebab tu ramai budak pintar*on paper* yang lifenya fail, kan. Budak perempuan pintar matematik tu .. Budak lelaki kawin lelaki tu .. antara contoh mereka-mereka yang cemerlang atas kertas tetapi kecundang dalam menghadapi krisis kehidupan. Not intelligent enough, maybe.

3 comments:

Mat Gebu said...

Kak Chik....i loveeeee ur entry... ^__*

Cempakamelati said...

Betul tu Kak Chik...bykan senang nak jadi intelligent. Kena ada banyak pengalaman gak.

Irfa said...

harap anak2 kita cemerlang dunia dan akhirat.ikhlas saya sgt takut membesarkan anak di zaman serba serbi dihujung jari ni