Tunjuk dan Menunjuk-nunjuk

Thursday, December 15, 2011

I think sebagai manusia kita seharusnya bijak menafsirkan setiap kata-kata.

Tunjuk dan Menunjuk-nunjuk ada beza ye kawan. Menunjuk-nunjuk atau 'show off' datang dengan niat dan rasa takbur dan bangga diri samada disedari atau tidak disedari oleh si pembuatnya. Adakalanya menunjuk-nunjuk datang pakej dengan intonasi suara yang tinggi dengan harapan didengar semua. Dalam berblog menunjuk-nunjuk boleh dikenalpasti dengan gaya bahasa yang digunakan penulisnya.



Tunjuk pula datang dengan niat dan rasa ingin berkongsi oleh si pembuatnya. Tunjuk datang dengan emosi yang lebih stabil iaitu 'humble' atau rendah diri dari yang menunjuk-nunjuk.


Saya tak rasa blogger yang upload gambar makanan di blog itu mahu menunjuk-nunjuk kehebatannya memasak di dapur. Saya juga tak rasa blogger yang menyeru yang lain ke arah kebaikan juga mahu menunjuk-nunjuk seolah-olah dia lah yang paling baik di dunia tanpa dosa. Rasanya lebih baik kita ketepikan prasangka dan berblog dengan gembira. Buat yang tak suka, lebih baik diam sahaja dari berkata-kata yang mana akhirnya menimbulkan sengketa. After all, Life Is Easy .. Why Make It Complicated? BTW, Selamat Hari Jumaat, korang. Buat yang bercuti esok, Enjoy la ye. Saya kerja separuh hari. Hopefully will enjoy it. Hihihi.

You Might Also Like

25 comments

Follow by Email

Like My Facebook

https://www.facebook.com/norzaila.ismail