Featured Post

Jom Gaya Hidup Sihat ~ Makan dan Exercise

Another chapter of my exercise diary .. hidup Misz-ella camni la .. kalau tak kerja, exercise. Kalau tak kat Event kat Gym. Tu je la tempat...

Tunjuk dan Menunjuk-nunjuk

I think sebagai manusia kita seharusnya bijak menafsirkan setiap kata-kata.

Tunjuk dan Menunjuk-nunjuk ada beza ye kawan. Menunjuk-nunjuk atau 'show off' datang dengan niat dan rasa takbur dan bangga diri samada disedari atau tidak disedari oleh si pembuatnya. Adakalanya menunjuk-nunjuk datang pakej dengan intonasi suara yang tinggi dengan harapan didengar semua. Dalam berblog menunjuk-nunjuk boleh dikenalpasti dengan gaya bahasa yang digunakan penulisnya.



Tunjuk pula datang dengan niat dan rasa ingin berkongsi oleh si pembuatnya. Tunjuk datang dengan emosi yang lebih stabil iaitu 'humble' atau rendah diri dari yang menunjuk-nunjuk.


Saya tak rasa blogger yang upload gambar makanan di blog itu mahu menunjuk-nunjuk kehebatannya memasak di dapur. Saya juga tak rasa blogger yang menyeru yang lain ke arah kebaikan juga mahu menunjuk-nunjuk seolah-olah dia lah yang paling baik di dunia tanpa dosa. Rasanya lebih baik kita ketepikan prasangka dan berblog dengan gembira. Buat yang tak suka, lebih baik diam sahaja dari berkata-kata yang mana akhirnya menimbulkan sengketa. After all, Life Is Easy .. Why Make It Complicated? BTW, Selamat Hari Jumaat, korang. Buat yang bercuti esok, Enjoy la ye. Saya kerja separuh hari. Hopefully will enjoy it. Hihihi.

25 comments:

Hajjah Noraini @Nanie said...

Ade ke kesah? Menunjuk ker? Tunjuk ker? Kita pembaca blog baca jer, jgn hiraukan karekter2 itu. Yg baik jadikan pengajaran yg tak elok jadi teladan. Habis cer..

eiyzniey said...

bkn nak menunjuk...
nak share something biar jelas.
tapi kalau ade yang niat utk mnjunjuk...
harap dijauhkan
:)

Kancilbiru said...

betul KC..kalau nak menunjuk ni memang boleh beza terutama dari segi ayatnya..

KB suka je baca blog KC sebab rasa santai hehe..

KB, KC...KA ada ke? :P

Ztee_Azwanis said...

setuju sgt dgn entry baru kc ni.. bagus kc bt entry ni.. tp tulah kdg2 org yg hati busuk ni, die selalu slh sngka... lg satu org yg tk penah tulis blog, tp hanya mbaca tulisan org.... org mcmni lebih senang nk mengata org mcm2.... kc phm mksud saya..? hehehe

PUTUBAMBU said...

betul tu kakchik..

dan saya setuju ngan aunty Marina punya comment..

menunjuk ke..tunjuk2 ke..
masing2 dah besar dan tau mana buruk baiknya kan..

jgn sampai serba-salah dibuatnya pulak..

Chekgu Azrine said...

setuju dengan kakcik.. kadang2 kita nak abadikan benda2 yg kita buat dalam blog sndiri.. tak salah rasanya.. niat hanya Allah sahaja yg tahu.. kita sebagai pembaca kalau nak baca.. silakan.. kalau taknak terang2 ada butang pangkah kt belah kanan.. hehehe...

Izan Ishak said...

setuju kakchik. alahhh...peduli apa org kata, yg penting kita happy dgn tiap entry yg kita buat dlm blog ni kan...


selamat berhujung minggu ye KC.

Unknown said...

cuma tuan blog je yang tau apa tuan tujuan sebenarnye..kan??

Unknown said...

ayu rasa, kakcik dan ayu sependapat......

Pia said...

"mmg....mmg ada beza dua word tu kc...banyak sgt perbezaan dia...bg saya senang jer,kalau sy tak suka,saya tk buka blog tu lg,tak bc dan tentulah komen pun tidak..."

TS said...

tunjuk xsemesti nye nak menunjuk2 kan KC.. :p

Anonymous said...

tepuk dada tanya selera, apa niat time buat entri tu, rasanya klu kita sentiasa berbaik sangka, hidup ni sentiasa indah kan kc =)

Karya Hati said...

menulis kerana apa kita rasa, jika orang lain tak mahu ambil pusing, biarkan. tapi menulis tu berpada-pada, jgn menyentuh sensitiviti orang pulak kan. :)

bersangka baik jelah. apa niat diorg biarkan :)

Memori Kekasih said...

Setuju seratus lapan belas kali~
sharing is caring rite?

faraherda.razalan said...

Sy suke KC sbb sentiasa positif dan optimis.

...jauhi sifat negatif da. prasangka. Buang masa.

ayeesha anna said...

Yup, xde niat nak menunjuk tapi cuma nk share kegembiraan je di blog. Utk kenangan sndr. Kalau tulis resepi pun sbb nnt buatnya terlupa msk nk msk next time bole refer balik

laskar pelangi said...

ala..sape yg fikir nak menunjuk2 kalau up entry tayang gmbr tu..rasa nak cekik jer..he3 =)

kakchikkkk.dengki nengop muka kakchik licin kemain..beri tips bole?hehehee~

eliyaezlinalias said...

manusia sentiasa ada hasad dan sentiasa ada yg berprasangka buruk....as for me...terima jek laaa...kita bukan bole nk puaskan hati semua pihak...

Natt_Alias said...

apepun kene pikir positif..kalo pikir negatif...bende elok pn nk buruk..sng citer suke bace xsuke klik je butang pangkah..kan sumer ni xde paksaan kn..kn..kn..

Unknown said...

Salam syg Ella
bila akak menulis di blog..tak tercuit pun hati ada niat hendak menunjuk2..semuanya ikhlas dari hati untuk berkongsi..malah rasa terharu jika ada sokongan dr kwn2..

Unknown said...

betul tu kak ella..semua tu atas niat. kekadang sukar utk kita tafsirkan n3 setiap blogger ni kan.. bagi pendapat saya, apapun yg di show tu hak masingx2la utk menulis di blog dan berkongsi dgn semua ..sama-samalah kita fikirkan semua tu dari sudut yg positif.

Melati Qistyna's Mummy said...

hmmm, byk org byk ragam byk garam... keh3x....

Sheherazade said...

setuju kc,easy manusia je merumitkan nya

love u

Cik Ina Do Do Cheng said...

setuju ngan kak chik. cik ina tak nak cakap niat orang lain, tapi diri cik ina sendiri menunjuk resepi atau gambar masakan sekadar nak berkongsi ngan rakan-rakan, tak tahu lah kalau ada orang ingat niat kita menunjukkan. yang penting apa yang kita buat ikhlas dan kita bahgia ye dak kak chik.

Anonymous said...

suka tgok k.chik senyum :)))
style rmbut kat dpan dah ok tp rmbut blakang sgtlaa xok..burok