Featured Post

Jom Gaya Hidup Sihat ~ Makan dan Exercise

Another chapter of my exercise diary .. hidup Misz-ella camni la .. kalau tak kerja, exercise. Kalau tak kat Event kat Gym. Tu je la tempat...

Bedak batu

Bedak Batu dulu-dulu.  Masa zaman anak dara dulu, Abah kita belikan bedak batu ni sorang satu untuk kami bertiga (yg perempuan sahaja). Pastu dia baca-baca .. hembus-hembus .. pastu dia kata  .. Nah .. pakai sorang satu. Selawat dulu. Entah jampi apa la abah kita baca tu ye? Hihihi. 

Sebenarnya cantik atau tidak seseorang itu bukanlah terletak pada baca-baca dan jampi-jampi .. tapi terletak pada hati budi dan ciptaan Allah SWT itu sendiri. Cantik pun ciptaan dan kurniaan Dia .. tak cantik pun dari Dia. So, bersyukurlah kita dengan pemberianNya. Tak yah suntik-suntik .. tak yah jampi-jampi .. biarkan je semulajadi. Cantik jugak, kan .. macam kita. Eh .. perasan lak kau ni Ella. Tihihihi. 

Baru-baru ni terjumpa Bedak Batu Siam ni kat Pasaraya Mydin. Terus kita beli pastu bagi kat Aiman. Masa bagi tu kita cakap ... Nah .. pakai. Selawat dulu. Dia tanya ..Kenapa? Kita jawab .. Saje je .. sebab dulu Atok bagi kat Mama, Ibu Yang dan Ucu sorang satu pastu dia cakap nak pakai Selawat dulu. Entah dia ikut ke tidak kita pun tak tau. Nanti kita tanya dia eh. Ehhh .. ada sapa-sapa yang berpengalaman dengan Bedak Batu ni macam ktia tak?

30 comments:

missNick said...

bedak batu yg macam mana tu kak chik.....yg seketul kaler putih ke? hehehe

Melati Qistyna's Mummy said...

Kekecik dl pakai mak puny, kalau kena rambut kasor.... Hehehe

Melati Qistyna's Mummy said...

Hah lupa lak, pastu Kita verangan nak kulit cntk mcm amoi kat gambo tuh...muahahaha

Yatie said...

uwaaaa kenangan lama mengusik jiwalah tngk bedak ni..masa kecik2 dulu bedak nilah yg akak pakai, takyah pakai make up pipi dah merah...cute je masa tu..lagi satu bedak 3A...yg bulat kaler putih dlmnya...mmng takde jerawat punyerrr..hehehehe...

Munnafendy said...

dulu kecik2 pkai la mak punya...skg tak dah...tp my mom still pakai lg =)

kakcik said...

Selain dari betak 'Nyonya' ni, dulu2 ada satu lagi bedak buku warna merah jambu yang dipanggil bedak 'benangsila'. kakcik sendiri tak pasti kenapa begitu namanya. :)

Suara Kalbu said...

Waaaaaaaaaaaaa... ida pernah pakai bedak ni kak. Dulu masa zaman sekolah-sekolah, inilah bedak yang selalu pakai hihihi

cik panadol said...

sy panggil ni bedak cina....tp tak suke pakai, sbb putih sgt...tak sesuai ngn kaler kulit sy hahaha...

Panglima Muda said...

saya pun pernah pakai.. elok kering je

Cikpuan rara said...

hehehe kalau balik umah opah jumpa lah bedak ni.pas tu jatuh mst pecah.

kakyon said...

zaman akk membesar dgn bedaak batu. dh kawen baru kenal bedak kompak yardley. smpai skrng masih pakai..tapi guna buat cabut b*** K****k..senang nk cabut..opps!..
zaman remaja oya pun guna..sesuai untuk jarawat dia resap minyak di muka.so.. muka kurang berjerawat..

CT said...

Hehehe..akak dolu2 pakai bedak nih..memula mak pakai..tiru2 pastu..lg satu bedak ros yang gambo ada bunga ros tu..kotaknya ijau...mmg muka halus mulus...ntah nape org n kita dh xnk pakai lg ekk...hehehe

? said...

kak chik..
bedak ni best..
sy still pakai dr zaman skola lg..
tp xleh boh bnyk2, kang jadi putih cam kapur lak..
hehe..

kak chik apa kbr?

POSH76 said...

dulu masa tecik pernah pakai bagus buat kulit takde jerawat ...pastu putih semacam hehe

Kunang-Kunang said...

Ella,

Nostalgianya tengok kotak bedak tu.

Dulu masa kak ani masih sekolah, sekolah menengah dah tu, bedak nilah yang akak guna.

Muka tak naik jerawat pun.

qemaishak said...

nastolgia nih, dulu bedak ni mesti ada kat rumah, tumpang pakai yang mek punya hehe

AzNuRuL AzMaN said...

ada yg kaler pink jugak kan KC..dulu pakai masa sekolah..masa kecik pun pakai jugak mak punyer..tak pernah ada jerawat..bau wangi..saya pakai yg kaler pink konon nak nampak ala2 blushing je muka =)

sarah said...

ish ni bedak lama dalam pasaran nih..kalu yang melayu punya bedak batu nasila..cam tu jgk le rupanya, kaler putih, takder kotak pun..

miya said...

xsangka ramai jugak pengguna bedak batu ni.haha.. nostalgia. putihnya muka ai dulu2.. haha

MakNgah said...

suka pakai bedak ni. kat kg sy masih ada lagi kedai yg jual bedak nyonya ni. bau dia sedap.

[n a j e e b] said...

..arghhh!! my mom's smell!!
dr kecit suka cium dia sbb dia pakai bedak ni...pastu hidung kite pun putih semacam... hehehe!
ada 1 incident, kena marah mama sebab terpecahkan bedak ni sebab sgt2 fragile... hehehe!

Daddy Ziyyad said...

bau bedak batu ni nostalgia kan...hehehehe

Princess Nur said...

Ni bedak opera cina la kak cik..Hehe

Alin Marlini said...

kak chik..alin ms zmn sekolah rajin pakai ni..bedak ni lembut jek..

Chekgu Azrine said...

suka jugak bedak ni.. pakai dulu2 zaman anak dara.. hahaha

Cik Ina Do Do Cheng said...

kak chik , cik ina baru je belek bedak tu hari tu, cadangnya nak beli, buang jerawat. bedak cik ina dolu-dolu masa duk asrama.

Irfa said...

mmg penah tengok zaman kecik2 dulu.ada lagi ye sekarang ni?

azma izatul said...

hye..sy xpakai bedak ni tp sy pakai bedak batu nasila.
alhamdulilah semuanya ok...

Hawa Nazri said...

Assalamualaikum,
Kalau adik2, kakak2 cari Bedak Batu Benang Sila, sila2lah wasap akak hawa 0192002855.
Boleh terdpt dlm color putih atau pink, dgn bekas cantik gitu.
Senang nak bawak letak dlm handbag or beg solat.

Hawa Nazri said...

ASSALAMUALAIKUM,
Bg adik2, kakak2 yg berminat nak dptkan BEDAK BATU BENANG SILA, boleh jer wasap/sms kak hawa ok 019-2002855.
Boleh didapati dgn bekas dan tanpa bekas.