Friday, October 28, 2011

Jiwa Kacau

Entah dimana silapnya, situasi "Jiwa Kacau" melanda lewat petang semalam. Bagai ada yang tak kena. Ada persoalan perlukan jawapan tapi beranikah menerima kenyataan yang mungkin tak seperti yang diharapkan.

Tak rela melayan duka di jiwa maka malamnya, kaki tetap melangkah ke Lantai Tari. Duka, lara ku lupakan sementara bersama harapan "Moga terlerailah jiwa kacau ini".

Duka, lara, gembira, ria ~ Takkan terlepas kita dari segala rasa kerana itu janji Allah SWT kepada kita ~ Menjadi hambaNya untuk diduga selagi kita berkelana di bumiNya yang bertuah ini. Saya tak suka layan perasaan, tak rela biar duka bertamu lama di jiwa. Saya sentiasa cuba menjadi positif, sentiasa berusaha untuk up kan diri kala 'down'. I believe God is Great. Allah SWT sayang tiap hambaNya yang tak jemu meminta. Alhamdulillah .. bangun tidur bagaikan disuntik 'extra' semangat. Ringan kepala, kosong minda. Hilang sudah situasi jiwa kacau bertukar ceria. Moga kita sama-sama kuat untuk menempuh dugaan demi dugaan selagi hayat dikandung badan. Amin.





19 comments:

luahfikiran said...

SALAM,
SEMOGA SEMUANYA OK.

kakcik said...

Selagi hidup, kita tak akan lepas dari dugaan. Hanya iman dan sabar menjadi benteng kita. Kakcik tahu Ella adalah wanita waja. Ceriakan dirimu, Dik. :)

Anonymous said...

Ella...
dulu akak seorg yg suka 'memikir". Setiap yg dtg dlm hidup akak, akan akak fikir dan fikir dan fikir tanpa sedar bahawa berfikir bukan penunjuk arah mutlak penyelesai masalah.

fikir yg terlampau hingga merosak setiap saraf...

akhirnya akak temui teman penenang jiwa iaitu dengan "menerima". apa pun bentuk dugaan yg datang, akak hanya terima, terima dan terima tnapa mempersoalkan dgn kesedaran bahawa kita ada DIA. Disitulah akak temui diri sendiri Ella.

jiwa kacau ttp sentiasa ada tapi gagahkan diri untuk menerima... seadanya...cekalkan hatimu ella.
- Kak Queenie (sorry taktau salah komputer / internet, terpaksa guna anon)

h4ni3 said...

wat hepen KC?
sabar ye.. jangan stress sangat :)

eliyaezlinalias said...

Sabar kc yea
biasa lah lumrah hidup, xslalu nya tenang kan

kakchik@ella said...

Dato LF, Kakcik, El n Dr. Hanie, tqvm. I'm ok. KC ni kalo sedih pun 5 minit jer. tak suka layan perasaan.

kakchik@ella said...

Kak Queenie, i love your comment very much. Ella pun camtu, takmo pk byk2 sbb pk lebih2 bikin jiwa kacau. That's y dlm kusut, ella masih blh pegi aerobik.

Btl ckp akak. Kita kena menerima. Redha dan rela. That how we can keep on moving. tqvm kak.

aibaks said...

uih.. awat nye jiwa kacau ni..

p/s..lama lak tak jumpe jln ke sini.. ehe

MaMa AiNi said...

KC..mama kadang2 jadi seperti KC..hu2x..(jiwa kacau)..tapi mama harus kuatkan semangat & membuang jauh2 perasaan itu..hu2x..ia KC allah sgt sayangkan umatnya.dan dia berikan dugaan kerana dia sayangkan kita !!..

ghost writer said...

diaminkan sama..aminnn.

*saya cuma siapkan kispen untuk buku kolaborasi dengan sorang blogger buat masa sekarang.jadi,novel terpaksa ditangguhkan buat sementara waktu.

:)

laskar pelangi said...

alahai kakchik..moga moga semuanya dalam keadaan baik saje..xnak jiwa kacau ni ..=)

gedek! said...

jiwa kacau lagi baik dari buat kacau!

akuzle said...

tenangkan diri yea, KCE? kitorg neh semer ado.. byk 'bahu' utk dikau letakkn kepalamu...

RashAtie said...

:|

Marina Monroe said...

Just follow with the flow, anything happen for a reason, Allah SWT wants you to be a stronger person. Take care dear..

kasihibu said...

ada masanya rasa macam sangat drop
itu yg di namakan stress kan?

el said...

el pun jiwa kacau gak ni...letihh penattt...huhuhu

Fara said...

KC sentiasa positif dan cool! Siapa yg tak kacau jiwa, kan? Yg penting, kita melebihkan kegembiraan dr kedukaan. Maka, hilangkah kekacauan di jiwa tu. Hiks~

azzey said...

sy jiwa ok...tp sibuk sikit..tu yg kdg2 blh jd jiwa kacau juga tu..hu3...