Minggu lepas .. dua hari berturut-turut kita pegi bank. Kita heranlah ... Kenapa ye staff yg bertugas kat servis kaunter bank-bank kat Malaysia ni sumenya tersangatlah tidak mesra pengguna? Susah eh nak senyum kat pelanggan?? Bukan kah pelanggan tu sumber pendapatan diaorg? Gaji pekerja-pekerja Bank bukan datang dari pelanggan ke? Heranlah. Kita penah berurusan dengan staff di Kaunter Bank di Jakarta. Sungguh berbeza layanan yang kita terima. Kita dilayan sangat baik .. disambut dengan senyum. Kita boleh rasa keikhlasan pekerja Bank di BRI Jakarta melayan pelanggan-pelanggannya. Kat tempat sendiri? Alahai ... Camna tu ye?
Ada org tertinggal kad ATM kat Cash withdrawal machine. Atas rasa prihatin, kita amek kad ni, beri pada staff kat kaunter. Layanan yang kita terima?? Hmmm .. nak tak nak je dia layan kita. Bukan suh layan cam Raja pun .. tapi pe la salahnya senyum dan ucap Terima Kasih? Padahal kita cuma nak amanahkan kad tu kat pekerja kaunter, mana la tau kot-kot pemilik kad tu datang balik carik kad dia .. Pelanggan tak da harga dan tak penting kot kat mata staff-staff kaunter nih. Heranlah tengok sikap diaorg. Tapi kan, bukan semua,. Kita pernah berurusan dengan Citibank. Servisnya sangat tip top. Betul-betul puashati.
22 comments:
tulah kak..derang rasa bagus sangat le kerja bank tu kot..ish ish ish
saye pon setia ngan citibank dah dekat 8thn dah..selalu tepon tanya kabar padahal bukan kenal pon..hehehe
memang pun
kengkadang siap wat bodo je bila kita tanya
"ntah ler kc..kdg2 kita dok tercongok depan tu pun bukan dia nak tgk kita..pandang sebelah mata pun tidak..apatah lagi nak senyum..tapi sibuk dok gosip2 ngan kwn kt kaunter sebelah..apalah salahnya kalau sambil2 tgn dok kerja tu sesekali pandang kita ngan senyum..kalau pun malas nak sembang2,tanya akk dok mana?dah makan ker?.."
Mmg betullah KC..xyah ckp bhgn service je..pak guard pon eksen..huhuhu
Kadang2 memang camtu kak, bukan bank je, hospital, balai polis, kebanyakan camtu tapi kalau kita pakai elok blazer layanan pun lain..dapat rasa & pernah rasa semua tu huhu
kdg2 tue.. die terpkse duk kt situ.. sbb tuela
mmg pon..jgnkan layanan mesra senyum pun x nak..tapi x semua la..ade sesetgh je..
hah outlet mana tu?? kita bako je nnt =P
so far sy pi bank and ikut membe pi bank blom jmpe lg la staff yg kerek..area puchong ni so far so good..hehe..ada la sorg dua je yg mcm tutttt =)
Sangat bersetuju lah kakcik...
Layanan pekerja kaunter bank, MAJORITI hampeh..bukan MINORITI, MAJORITI...
Pasal layanan di Indon, saya rasa memang custom mereka berbeza...memang betul, terasa keikhlasan mereka layan kita..
tengah gaduh ngan laki kot. tu yang tak bagi senyum. heee :D
sebelum ni jumpa yang ramah2 je. takde lagi yang muka masam tak bersenyum.
kak chik...
apsal diorang jd cam tu ek????
sy pun kdg2 malas berurusan di kaunter....huh....(wahhh...ni org yg tak reti sabo niii...hehehhe)
mmg ramai yg buat muka kat kaunter.. tp masih ada juga yg manis muka dan ramah berbicara.. rasanya ikut cara masing2 kot.. sbb klu nak ikutkan semua bank mahu staffnya amalkan kempen senyum ni..
kalau kat sini staff Eon bank plg mesra pelanggan kc... dah lah ramah tamah ..cun-cun pulak tu ...
kc, kebanyakan staff kat kaunter mmg camtu. aduhaiiii...tak tahulah nak kata. dlm hati ni selalu terkutuk... hishhh, kerek pulak dia ni~
tgk keadaan kdg2..
kdg2 dorang terlebih mesra
kdg2 moncong..hishh..xfhm la dorang ni..
saya jrg buat urusan ngan bank..3 bulan sekali kot..hehhee
kat loqstaq ni..bank yg tip top bank muamalat...yg lain semua hancusssss..
penat agaknya time tue kak..biasalah emosi dibawa ke tempat kerja...
Salam.
Datang visit sini..dan baca entri :) nice blog~
Sudi2 la visit me @ frommetoyou eh..arigatou..(^____^)
Ermmm kebanyakannya macam tu la kak chik jelita..nyampahhhhhhh
ntah la zaman sekarg ni :(
banyak kali terkena dah.last2 kita datang pulak buat muka masam. takut diaorng..heheh
bank malaysia mmg gitu..kalo mcm bank luar negara servis oke ler :)
Post a Comment