Featured Post

Jom Gaya Hidup Sihat ~ Makan dan Exercise

Another chapter of my exercise diary .. hidup Misz-ella camni la .. kalau tak kerja, exercise. Kalau tak kat Event kat Gym. Tu je la tempat...

Tips Bagaimana utk Kurus ??

Sume dok sibuk bagi tips tentang bagaimana nak bukak blog atau nak tingkatkan traffik blog. Sygnya aku tak da tips-tips cenggitu. Aku kan budak baru belajar, mana layak bagi tutorial yg camtu, kan. Hihi .. Sedar diri betul la aku ni.

At the same time ramai gak yg mintak tips bagaimana nak kurus dari aku. Ramai yg bagi statement camni :-

Anak dah 14 tahun, Umur dekat 40an, tapi body tetap maintain. Ada lak yg cakap .. Anak dara pun kalah. 

Wah .. wah .. wah .. Bkn main lagi u ols punya komen ye. Aku sbnrnya bkn lah kurus cam tiang telepon tu, secukup rasa je aku ni. Hehe .. Watever pun, dgn rendah diri, aku nak ucapkan Tima Kaseh byk2. Being rasional - aku tak mabuk kepayang pun dgn pujian korang tu. Sbb hakikatnya - Kita sama. Graf berat badan aku pun turun naik. Tapi, if u naik 1 or 2kg, itu normal. But if you naik up to 5kg, then u better do something. Aku makan lagi hebat dari korang tau, gerenti korang tak leh lawan aku. Hehe .. But this is what i have been practising all this while :-


1) Ukur kuantiti tiap hidangan kita
Makan kerap tapi sikit-sikit. Bkn mkn pagi pastu mkn tghari pukul 4 petang. If u do this, nmpk gayanya memang korang mendera perut. Perut korang akan dipenuhi dgn gas, asid yg akhirnya akan mengganggu sistem penghadaman korang. Antara kesan dan akibat dari gangguan sistem penghadaman ialah sembelit, sakit kepala, badan byk angin, tinggi asid dan mcm-mcm lagi. Ini juga boleh menyebabkan kulit muka menjadi kusam dan berjerawat. All start from inside. Sbb tu dlm Islam, berpuasa berterusan (non-stop) diwajibkan sebulan shj. Ini baik utk merehatkan sistem-sistem dlm badan kita.


2) Dont skip your breakfast
Breakfast hari biasa hanya lah Biskut kosong + Nescafe O sebab lunch hour kat ofis ni is at 12. Kalo mkn berat-berat, nnti tak da selera nak makan tenghari pulak. Teringin Nasi Lemak, Bihun goreng, Soto?? Tunggu hujung minggu sbb boleh lunch lewat sikit. Jgn tak makan langsung pulak. Hehe ..


3) Mkn malam? 
Ada org 'skip' makan malam. But i am a very flexible person, bkn jenis yg keras mcm tiang. Kdg-kdg aku makan jugak, walaupun dah pukul 10 malam. Hehe ..


4) Bersenam? 
Wahai kwn ku syg, bersenam bkn semata-mata utk kuruskan badan. Tapi utk menyegarkan badan, membuang lemak, toksid dan air berlebihan dalam badan melalui perpeluhan yg in return will make our body lebih fresh dan sihat bertenaga. Ada byk jenis senaman yg mungkin sesuai dgn u ols, tapi aku tetap setia pada gerakan aerobik berirama atau dlm bahasa Inggerisnya 'Dancerobic'. 


5) Nak kurus tapi tak sanggup korbankan nasi? 
Ramai ckp kalo tak makan nasi blh kurus. Di mana logiknya? Apa beza nasi dgn bihun? dgn kentang? dgn roti? Can anyone pls explain. As far as i'm concern - Nasi, Bihun, Kentang dan Roti - Tiga2 pun carbo. So, apa bezanya tak makan nasi tapi makan bihun? Oh ye, my fren diet mkn nasi kosong semata - tak mkn lauk sbb katanya lauk tu yg mengemukkan sbb ada minyak, garam, gula, bahan perasa. Logik jugak apa yg dia cakap tu, kan?? Hehe ..


For me, boleh mkn nasi tapi berpada-pada la. Jgn ko bedal sampai dua pinggan. Hehe ... Kurangkan kuantiti nasi tu or y not bertukar kpd Beras Herba Ponni Taj Mahal like what i did? I still want to enjoy life, tak nak hilang nikmat hidup semata-mata utk kurus walhal badan tak la besarmana pun. Hehe ... So, i mkn Beras Herba Ponni Taj Mahal yang terbukti berkhasiat walaupun sedikit mahal. Gunakan Minyak masak dari sumber tumbuh-tumbuhan spt Bunga Matahari. Bila kita makan benda yg baik-baik, InsyaAllah dalaman kita juga akan baik. Sayang badan kita tak? Kalo sayang, jom bagi dia makan yg baik-baik eh. Hehe ..


6) Dont 'over do - diet and .... '
Sesungguhnya berlebihan atau 'over' adalah sgt dibenci Allah. Kita disuruh bersederhana dlm apa hal sekalipun. Aku selalu ingat kan diri - Dont overdiet, dont over exercise. Dont stress-stress utk kurus. Just take it easy and relaks.


7) Food supplemement
Jgn lupa ambek food supplement. Seriously, at the age of 37 years, sel badan aku makin tua. Tahap tenaga makin menurun. Tulang makin tak kuat. So, ambil makanan kesihatan yg sesuai dgn usia dan keperluan badan kita. Nak bagitau ni, aku minum susu kotak Anlene utk jaga tulang dan minum Teh Hijau utk tingkatkan metabolisma badan. Selebihnya?? Baca yang ni. Hehe ..


8) Buah-buahan dan sayur-sayuran
Kalau nak tau, aku memang hantu buah-buahan dan sayur-sayuran. Sokmo malam mkn tomyam sayur, Sedapss!! Lately, aku buat Jus sendiri. Aiman tukang blender carrot + oren, carrot + epal, timun + lemon. Sedap dan berkhasiat korang. Cubalah. Hehe ..


9) Pakaian Pembentuk Badan
Haha .. part ni ramai yg 'fail'. Ramai tak suka. Tak selesa lah, mengahlah. Sama. Kita sama kawan. Benda baik memang org tak suka, btl tak?. Hehe .. Pakaian pembentuk badan bkn shj blh mengemaskan badan kita, tapi juga dapat mengawal selera makan seterusnya membentuk postur badan yg lebih cantek. Duduk tegak, berjalan pun tegak. Bukan kah itu lebih cantek dari duduk dan berjalan bongkok? Btl tak korang? Hehe .. 


Ala .. cukuplah aku bagi 9 tips ni. Lgpun ... lgpun ... mmmm .. mana de tips lagi?? Tu je yg ada pun. Hehe .. Anyway, kalo u ols nak tau, My mum yg berumur 63 tahun pun masih aktif berpoco-poco, Kakak aku dah almost 40 pun dah mula bersenam, Adik aku yg muda setahun je dari aku pun dah mula buat 'Weight Training'. Nak jadi muscular katanya. Mari korang, ikut aku kat sini.  Tapi apapun, tepuk dada tanya diri sendiri. Kalo dah selesa dgn wat u have now, tak pe. Tak paksa. In life, mana leh paksa-paksa org, btl tak? Hehe ..




















22 comments:

aibaks said...

uih...lengkap la nasihat kak ela ni.. hehe.. leh aibaks wat panduan.. tengs!

Pepel BoNda AmaNi said...

wah gud info nie...nak kurus jugak la...

Ce'gu JAERA said...

aku pun nak kuruskan badan jugak la.. ehehe

faiq said...

mcm mne pulak utk aku yg mmg kurus dr kecik?

Shila said...

wah kak lurus..

byk nye pantang larang..

miahahha...

lari jauh2.. :P

azila said...

supplemen ader..tp mknnyer bila teringat jer k.cik..heheh

Lydia Miza said...

menarik...lg 9 bulan adik akan amalkan..hehe

Adam said...

Kena berusaha ni. nak maintain bukn main ssh lagi kan. haish

Unknown said...

serik dah jadi gemuk dan di ejek2..
tak mau gemuk lagi..
nak maintain je ni..

cik panadol said...

sy kalo kurus dah xleh nk join geng gebu gebas ngn bini mr curly lg kak...haha

CT said...

Ella...ko la kwn donia akhirat...hahaha...Baguslah dik, secara jujur dan ikhlas bagi tip...akk yg gomox ni..ahakss

Akak nk korozzzzzzzzzzzz....bila???

Unknown said...

bagus juga tu


akak..nnti kalo ada pape x kena dgn blog yong tlg btau ek

mcm ada yang x kena jerk lah

LeeAneem said...

teman jenis yg lmbt kurus tapi cpt naik....mcm mane yeak...

alexayussida said...

memanggg sihattt...

tenkiu tips...akak mmg mcm anak dara pon...:)

farsweethome farah,faris,farisa said...

stuju sangat tang semua tips yg kacik bagi. paling stuju yang bab bakai baju ketat tu. heee. sb jun tgh pakai zirana ni. auuuw. mengah u. takper ku sabar juga walau pun mengah. heee. anak sia kata apa tau kak" Ibu, dah jgn pakai baju tu lagi. baju tu dah SEMPIT. wahai anakku, mmg baju ibu beli ni saje cri yg sempit nak oiii..

Anonymous said...

saya pun dlm proses nak membuang lemak2 dibadan..

byk tips2 kt belog yg saya dah cari..darkbatman pun ade tips2 nak kurus ni..

skrg sy buat crunch!..nak buang lemak2 berlipat kat perut ni hah..lau akak nak lemak sy, akak dtgla amik ye..haha!

miya said...

aduh!! pening aku kak nak diet2 nih. harap2 akn ada kesedaran sekejap lagi. huhu....

entri baru:
maaf kawan, jangan cari aku!
makcik letak kaki di celah kangkang apek itu

Cik Bambam said...

nice tips!! :P tp dy dulu diet x mkn ns kurang lar jugak berat..ehhehe

Fathiah Rosdi said...

kak chik...plg suke entry ni..TERBAEK

Nadia said...

da best n3 nadia baca lam nih hehehe
sbb nadia sunggh suka pnenrangan lam tips nih

tips yang sngta baik untuk nadia nih :)

Ujang9897 said...

wow...tips yang sangat best..patut la cantik kak chik..hee

liyana afiqah said...

ade org ckp mkn mlm yg gemok antara jam 7 hingga 12 . after 12am , mkn tk gemok . betol ke eh ?

tp mmg kakchik maintain lah body .