Featured Post

Jom Gaya Hidup Sihat ~ Makan dan Exercise

Another chapter of my exercise diary .. hidup Misz-ella camni la .. kalau tak kerja, exercise. Kalau tak kat Event kat Gym. Tu je la tempat...

Dulu & sekarang sama je. Nak tau tipsnya??

Baru-baru ni terjumpa jiran yg dah lama jugak tak berjumpa. Lama lak boraknya. Akak ni boleh tahan riuh jugak,, femes dia ni dikalangan warga taman perumahan aku ni.

Antara dialog ulangan yg kakak ni akan ulang tiap kali jumpa aku sampaikan aku rasa dia ni mcm pakai "tape recorder" ialah .. Ko ni Ella,, dari dulu sampai sekarang tiap kali akak jumpa camtu jugak. Awet muda,, badan pun "maintain" .. tak penah akak tengok gemuk.  Aku selalu tepis kata-kata dia tu. Eleh kak .. Ella pun badan naik gak la .. mana de maintain. Tak nak kalah gak dia.. dia balas balik camni .. Eleh .. Ella kalo naik pun gitu-gitu je .. tak nampak sangat pun .. takkan jadi "tong dram" macam akak ni ha.  Kahkahkah. Lawak arr akak ni.

Seingat aku la kan, aku cuma pernah 2 kali gemuk. First masa Aiman kecik. Nak Family planning la kononnya .. Doktor suruh aku makan "Marvelon". Benda-benda "chemical" camni bila kita ambek dlm jangkamasa panjang, dia akan effect hormon kita la, kan.  Kembang kembung la ai sekejap u. Hihi .. Lagi sekali masa aku under medication tahun 2006. Hmmm ... berat badan aku naik mencecah 58kg. Fuhhh .. kembang sekuali aku. Pakai baju pun longgar-longgar je masa tu. Lepas dah berhenti makan ubat doktor, pelan-pelan berat badan turun mcm biasa. Sekarang maintain antara 49 - 51kg. Ok sgt-sgt. Sesuai dgn ketinggian aku yg 156cm sahaja. BMI pun normal. Suka la aku "being normal and consistent". Hihi..

Sebenarnya rahsia konsisten ialah "Berpada-pada. Jangan over". Jangan over exercise .. jangan over diet. Dont overdo anything you do. Tu je. Aku tadi dinner beli mcm-mcm utk Aiman. Nasi Tomato, Satay, Apam balik dan Keropok lekor. Sume aku rasa .. tapi sikit-sikit la. Dah malam pun .. no point aku rasa kalo makan beria-ia. Pasni dah nak tidur .. aku rasa mcm membazir je sebab lepas makan 2, 3 jam .. tido. Ishhh!! jadi lemak tepu kot makanan tu? So, kalo aku rasa nak makan sesuatu .. i reserve for tomorrow je la. Aku "aim" je dulu. Semangat kena kuat la weih. Hihi ..

Pastu satu lagi .. yang ni all my best and close friend know very well la. Kalau makan malam kat luar, aku suka order "Sup sayur" atau "Tomyam Sayur" dan Air limau suam tanpa nasi. Dah terbiasa la .. dah jadi "habit".  Pastu kalo makan Laksa, aku suka ambek laksa separuh ... sayur lebih. Ha .. sekarang ni dah 2, 3 org kawan "follow" aku. Diaorg mkn dah gaya aku dah. Laksa sikit .. sayur lebih. Tak kesah arr nak "follow" yang baik-baik .. pe salahnya. Ada 2, 3 benda lagi yg org suka ikut apa yg aku buat. I dont mind lah .. small matter for me la. No hal. 

Lagi 1, jgn biar perut kosong terlalu lama. Kesian nanti perut kita kena attack dengan asid, gas, angin dan geng-gengnya. That's y "Nutrisionist" suruh makan 6 kali sehari tapi sedikit demi sedikit. That's how you keep your internal organ active working. Tapi benda ni .. orang susah nak amalkan, kan. Semulajadi manusia kot .. yang baik-baik kita takmo buat .. yang "over" dan boleh memudaratkan .. tu jugak yang kita nak. 

Bab exercise pulak .. No comment arr. Dah berbelas tahun buat, tak leh nak tinggal dah. Kalau tinggal, sakit-sakit badan. So .. Carry on je lah. Aku sebenarnya biasa je .. tak la lawa dan hebat mcm yang lain tapi Alhamdulillah lah. Bersyukur sangat dah ni. Lagipun pada aku, tujuan 'exercise" pun bukan nak menunjuk-nunjuk .. takat nak sedapkan badan sendiri je. Aiman pun dah besar .. dia dah biasa tengok mamanya camni .. kalo tetiba camtu .. banyak komplennya. 

Ishhh .. panjang lak cite malam ni ye. Sedikit sebanyak, aku dah jawab soalan korang. Rahsia "maintain" aku dan apa yang aku pegang dalam hidup ni iaitu Berpada-pada. Jangan over. Jangan over diet .. Jangan over exercise. "No point" la korang buat benda yang mendadak dan mengikut hati ni. Lebih baik gunakan "rasional". InsyaAllah kita akan bertahan lama.  Ada gak tanya Rahsia Awet muda. Camna aku nak jawab ehh?? Aku pun tak muda. Hihihi ... Tapi sebenarnya kalau korang nak tau,,, ada la petua orang lama yang aku amalkan sejak berbelas-belas tahun yang lalu. Nak tau?? Nak tau tak?? Tak yah la eh .. korang gi tanya orang lain arr .. ramai lagi yg awetsss muda dari aku kat luar tu.  Hihi .. Eh .. korang ..aku tak kedekut tau .. tapi aku "MALU". Sungguh aku malu bila dikatakan 'awet muda'. Sebab aku sangat berpijak di bumi nyata dan sangat sedar diri. Kenyataannya .. aku tak muda. I'm 38 this year, frens. And i'm happy with it. At the age of 38 .. ada keluarga sendiri, ada rumah sendiri, keta sendiri. Walau tak besar dan kaya raya .. tetap bahagia. Harap-harap kita sama-sama umur panjang, dapat la korang tengok aku camna bila dah umur 50 nanti. Dah jadi nenek ai masa tu u. Hihi ..

22 comments:

Sheherazade said...

byk tips ni,thanks kc :)


pia ni disiplin kurang,huhu

kena lawan ni!!

Unknown said...

go kakcik go!

awet muda gitu..hope yong pon akan sama mcm kakcik nnti :)

Unknown said...

awet muda dan awek muda..
heheeh

Unknown said...

awet muda dan awek muda..
heheeh

Farah Shamsudin said...

wahh.. maintain kak..:)

munna said...

bagusnya tips dari kc ni... no wonderlah ...kc mantain dan nampak sihat dan menawan

Woofer Storm said...

kak chik memang nmpk kurus la..jeles gak la..heheeee

bab perut jangn kosong terlalu lamaa tu sy stuju...heheee coz sy cpt lapar sis.haahaa

risa said...

wahhhh...sukenye dapat tips dari kakchik!! saye ni dari dulu memang sudah beno nak turun kak..ish ish ish
macam akak cakap tu..makan banyak kali tapi sikit2 kan...saye makan dua kali tapi bannnnyakkkkk adehhh:)
p/s: memang nampak muda sangat lah kak..sukeeeee

My Little Diary said...

ermmmm bestnya berat badan dia, comel ajer....

sarah-najwan said...

byk info tu.
ambo pom nk guna pkai gak..hehe..tq

Lagenda said...

hah! Hamikkkkkk..sesekali KC membebel panjang2 gini, pueh ati mak baca..dari mula word 'Baru-baru' sampai lah ke word wajin KC tu hah 'hihi'..1-1 mak baca smpi abis!

SEmua yg ada dlm ni mmg a gud point. Berpada2..

Effi Rahmat said...

setuju sangat dengan sis.. saya pon sama.. tapi kalau pagi2.. memang saya makan banyak dari biasa sbb saya tgh breastfeed bby.. malam bby memang akan minum dengan banyak.. jadi.. pagi mommy dah lapar.. hehe.. anyway.. very good tips..

qemaishak said...

Makan tanpa nasi tu xblh tu kc yg lain ok lagi huhu..
Alhamdulillah takat ni badan maintain lagi mayb sebab nyusukan ammar..harap2 kekal maintain la hehe

Dila's Art said...

Tips yang bagus ella
Akak ni dari dulu cuba diet tapi itulah sekejap timbul sekejap tenggelam..tak macam ella. Anyway congrats!

::Budak Degil:: said...

hai kak, dh bjgkit einn ke post entry panjang gini..hehehe...

skng einn ikot cara akak, einn makan nasi sehari sekali je, tu pun suku senduk je..

harini hari ke-3 einn puase ganti, kebetulan duit pn xberape ade ni, baik bepuase dari tak makan saje2 kan..alhamdulillah, ari ke-3 ni timbang berat dah turun 1kilo...hehehe..

tp still sedih disebabkan sidia tinggalkan einn..sedih sgt2..:(

emarieys said...

alamak kak chik...ema makan pil marvelon lah...patutlah berat badan naik nie...huhuhu

ibu qaleesya said...

salam.. patut la badan maintain.. hehe ada resepi ye..

cik bahulu oren said...

jelesnye akk ringan dr sy..hehe
tp ngam kan kak berat dlm 52, tggi 163..

Ct Arina said...

nak jage makan ssh. nk exercise pn ssh. haha =D so penyudahnye, rina just puase utk kurangkan makan. ok ler tuuu ^_^

Lydia Miza said...

byk tips akak..adik ni nak berguru ngan akak la...adik ni dah la dah byk kali peknen..dah byk kali bersalin..bdn tak cam culu dah..huhu

Ztee_Azwanis said...

wwaaaarrrgh nk ikut mcm KC lah, tp tomyam dan limau ais/suam mmg feberet zte...!! KC mmg awet muda, watpe nk malu, harus vangga lah! hehe..


tp zte nk bukan kembang kuali dah, kembang puyuk bubur lambuk masjed jamek kg baru tu kc oii.. huhuhu.. jeles! tp best dpt knal KC ni, ada jgk tips2 mcmni kan...??


*pssstt blik tok bali, jgn lupa wt balik ikan2 segar dr sana erk hehehe..

Ardini Humaira said...

dni nak cuba bersenam pas habis exam nanti. hehe